ACTIVITATS
TEMA 5 – APRENENTATGE.
A.
Quines són les diferències més significatives entre l'aprenentatge
animal i humà?
Diferències:
- L'home és mes fàcilment motivat cap a una tasca especifica,
respon a una gamma mes àmplia d'incentius.
-
L'home té millor control de les seves emocions. És menys propici a
confondre's. Empra major determinació i destresa en fer front a un
problema.
-
L'home és millor observador. Veu moltes característiques de les
coses, de les persones i de les situacions que estan fora de l'abast
de la percepció dels animals. És més apte, que els animals, per
veure associacions pertinents i per diferenciar entre les parts d'un
tot.
- Per
mitjà de l'ús de símbols (llenguatge, nombres, mapes, models),
l'home té més capacitat per considerar verbalment alternatives
sense haver de recórrer a moviments purament físics. Sent molt mes
fàcil combinar els símbols que realitzar les operacions que ells
representen, l'home pot assajar més possibilitats en un temps donat.
Les diferències indicades anteriorment permeten a l'home aprendre
més ràpidament que a l'animal. Les dues últimes diferències són
les més importants perquè brinden a l'home l'oportunitat de
resoldre problemes per un mètode que els animals no poden emprar: el
de RAONAMENT. Els animals han d'assajar físicament els seus
reflexos. Els éssers humans no es limiten al raonament per a la
solució dels seus problemes.
B.
Semblances i diferències entre el condicionament clàssic i
l'instrumental.
En les
dues teories hi ha un estímul que provoca una resposta.
Les
dues formen els alguns dels tipus d'aprenentatge humà.
En
elles s'experimenten amb animals.
En
aquestes dues teories és necessari l'estímul com a forma
d'aprenentatge.
Les
semblances entre el condicionament clàssic i instrumental és que al
clàssic s'empra campanetes, metrònoms i llums. En l'instrumental el
premi i càstig. El condicionament clàssic utilitza un estímul
incondicionat que al condicionament instrumental aquest estímul es
presenta controlant la conducta. L'acció dels presents no és
directa, mentre que en l'observacional hi ha una acció directa al
subjecte. Al condicionament clàssic la modificació de l'estímul no
suposa la modificació de la conducta. En el l'instrumental, la
modificació de l'estímul, sí modifica la conducta.
C.
Diferències entre el reforçament negatiu i el càstig?
Les
dues són, certament, dues formes bastant cruels de controlar el
comportament. Però, el mateix? És fàcil pensar que sí, encara que
hi ha diferències importants.
El
càstig no és un reforçador: no té com a missió intensificar la
conducta que ho produeix sinó més aviat el contrari. Recorda que el
reforç negatiu és una tortura: Quan la persona emet la conducta
desitjada, li retirem el peu del coll. En canvi, en el càstig quan
emet la conducta NO DESITJADA és quan li posem la sabata damunt de
la nou.
Del
reforçament negatiu aconseguim alguna cosa encara que sigui
alliberar-nos d'un sofriment; amb el càstig, ens ho generem. Quan
administrem un càstig a una conducta concreta l'estem associant a
conseqüències negatives, mentre que en reforçar negativament una
conducta estem alliberant a la persona d'una part del seu sofriment.
D.
El sistema d'ensenyament actual és coherent amb les diferents
teories de l'aprenentatge? Raona la resposta.
No
exactament ja que avui dia l'ensenyament als instituts és vist,
aprovat i ensenyat de manera molt mecànica i igual, fent que tothom
treballi a les mateixes proporcions i circumstàncies, el que per a
mi em sembla bé ja que així es pot aprendre a lidar amb altres
persones i opinions però no aprendre a treballar per tu mateix i
tampoc no són totes les persones que treballen bé en grup (a mi per
exemple, no m'agrada gens fer un treball en grup), no són totes les
persones que aprenen bé en conjunt, etc. Però el que realment fa el
col·legi és què siguem màquines destinades a unes poques opcions
(opcions de les quals només podràs obtenir si tens bones notes i si
no dius una paraula a classe). És complicat i difícil ser tu mateix
en un sistema que vol que tothom sigui igual, així que dic que no,
el sistema d'ensenyament avui dia no és coherent amb les tècniques
d'aprenentatge. Tampoc no vull dir que no té res a veure i que no és
coherent del tot sinó que pareix que el sistema educatiu sí vol
aconseguir d'altres maneres alumnes educats i cultes però costa. La
majoria de les vegades la matèria a ser donada no es presentada de
manera interessant o almenys, no avorrida, fent així que caigués el
sistema a la mecànica de empollar-escopir-ho al
examen-empollar-escopir-ho al examen... El que significa a la fi què
això no es aprendre.
E.
A qui imitam com a models socials? Com aprenen els joves a fumar i a
beure?
Imitam
com a models socials totes aquelles persones -de preferència majors-
que tenim al nostre voltant i que com a mínim les veiem sovint, fent
amb què nosaltres tinguem aquesta necessitat de semblar-se a ells,
sigui físicament o de qualsevol altra manera de la qual es pugui
imitar. Com per exemple, els germans més vells. De petita volia ser
com la meva germana, sempre la havia vist millor que jo i per això,
la imitava en tot que feia. Els joves aprenen a fumar i a beure per
culpa -abans de res- de la societat que vivim avui dia, on si aproves
un examen, et vas a algun lloc a festejar-ho i com ho fas? Bevent.
Així també com els fumadors, un jove comença a fer-ho perquè veu
que els seus pares ho fan i el grup més popular del col·legi també
ho fa! Perquè no fer-lo tu també? A la adolescència els joves no
tenen maturitat suficient per escollir per ells mateixos i es deixen
llevar molt fàcilment i sent així, accepten fumar, beure o també
més coses per sentir-se igual que els altres, tan popular com els
altres, etc.
F.
Assenyala dues formes d'aconseguir que un comportament es repeteixi i
dues maneres d'impedir o evitar un altre comportament.
Fer
que qualsevol comportament sigui repetitiu té a veure amb les
respostes guanyades en aquest tipus de estímul. Per exemple, el gat
arribà a la teulada de la casa de la veïna i troba que hi ha
menjar. Ho menjara i s'anirà cap a la seva casa una altra vegada. Al
dia següent, el gat amb fam i sense tenir el què menjar, anà a la
teulada de la casa de la veïna una altra vegada a veure si hi ha
menjar, just com l'altre dia. I així ho es. El gat una altra vegada
torna a menjar i se'n va. Aquest gat, al dies següents anirà amb
seguretat a la teulada de la veïna perquè sap que allí tindrà
menjar. Una altra forma d'aconseguir que un comportament es repeteixi
i ara em refereixo a un humà, diríem que es el “veure i aprendre”
visualment. Per exemple, una nena sempre ha tingut bones notes i és
molt bona al·lota a l'institut. Els seus pares hi són molt contents
amb ella i no deixen de donar-li petons i dir-li que bona i que
intel·ligent és. El seu germà, que fa tot el contrari, no rep cap
petó o bones paraules i encara que persisteix, desprès d'un temps
aquest nen voldrà ser com la seva germana i rebre el mateix que rep
ella i per això, el que tindrà que fer serà canviar el seu
comportament i repetir-ho per obtenir els resultats merescuts, així
com la seva germana. I ara, per impedir un comportament de dues
formes, una d'elles podria ser el càstig com a simple i antiga
solució o també l'anomenat reforç negatiu que és aquest
reforçador que augmenta la nostra conducta perquè en fer aquesta
conducta ens lleven alguna cosa que no ens agrada o que volem evitar.
Un nen acabarà de menjar-se la sopa (conducta) amb la promesa que no
haurà de menjar-se el peix que tant li disgusta (la retirada del
peix com a reforç negatiu).
És
important no confondre els termes de positiu o negatiu en el sentit
de bo o dolent; es parla de reforç positiu sempre que es rebi alguna
cosa per la conducta, i es parla de reforç negatiu sempre que
s'elimini un estímul aversiu per augmentar la freqüència de la
conducta.
H.
Fes una llista de deu reforços físics, psicològics i simbòlics.
Com
a reforços físics, destacam el material, és a dir, regals com a
recompensa o com a forma de lidar amb algú. Com a reforços
psicològics diríem que són els somriures, les felicitacions, les
bones paraules... Com a reforços simbòlics, els quals coincideixen
molt amb els psicològics, destacaríem les abraçades, les mostres
d'afecte, les situacions en les quals és dona alguna cosa en canvi
d'altra, com per exemple “si et regalo allò, deixaràs de
molestar-me.”
ACTIVITATS
DEL TEXT “VIURE ÉS APRENDRE” de Guy Claxton.
1.
Què significa aprendre? Com sabem quan hem de perseverar o desistir
en un aprenentatge?
Com
l'autor del text mateix diu, “aprendre és una estratègia de
supervivència que entranya riscos i promeses de recompenses.
Requereix capacitat per a tolerar la frustració i la confusió;
actuar sense saber què succeirà, viure en la incertesa sense
sentir-se insegur.” És a dir, aprendre és viure. Per exemple, ara
mateix tinc les meves dues mans molt danyades perquè ahir em vaig
caure anant en skate. Sí, és dolorós però no passa res! Quan vaig
arribar a casa i la meva mare me'l va veure, va soltar unes rialles i
va dir “així es com s'aprèn!”.
Mai
hauríem de desistir d'aprendre alguna cosa, no existeixen les coses
impossibles d'aprendre, només falta de temps i voluntat. És el
mateix que dir a un mono, elefant i peix que tots pujassin un arbre.
És evident que el mono ho aconseguirà amb molta més rapidesa i
millor que els altres. El que jo vull dir amb això es què hi ha
persones i persones, situacions i situacions i encara que costi, mai
es impossible aprendre qualsevol cosa.
2.
Quins són els principals elements de la caixa d'eines
d'aprenentatge?
Primer
hi ha la immersió directa en l'experiència i les eines pràctiques
d'exploració, investigació i experimentació que l'acompanyen.
Quelcom d'aquest tipus d'aprenentatge se centra en el món físic,
però una gran part és social, implica interacció i imitació, els
mitjans principals pels quals les persones es comuniquen unes a les
altres les seves habilitats pràctiques. Després hi ha la imaginació
i les habilitats de la fantasia, la visualització i la narració,
que ens permeten crear i explorar mons hipotètics. A continuació,
vénen les habilitats intel·lectuals del llenguatge i el raonament,
a través de les quals es por segmentar, analitzar i comunicar
l'experiència. I finalment hi ha la intuïció, un nom general per a
la família dels processos més subtils i receptius pels quals noves
idees germinen i es desenvolupen.
3.
Segons Guy Claxton, en què consisteixen les tres “R” de la
facultat d'aprendre, que són: resistència enfront de la incertesa,
recursos i reflexió?
Aquestes
tres “R” consisteix en exactament això que vaig explicar més
enrere sobre la situació de les meves mans danyades per culpa d'anar
en skate. Un altre exemple seria que quan ets petit aprens a anar en
bicicleta però si caus tres vegades i et fas danys, deixaràs
d'anar-hi perquè deixa d'agradar-te-ho. (Em va passar a mi). Però
això no s'ha de fer ja que després d'aquest episodi solament vaig
aprendre anar en bicicleta amb quinze anys (només per la vergonya de
dir als meus amics que no sabia anar en bicicleta cada vegada que em
cridaven per anar d'excursió). I crec també, què es a això a què
es refereix Guy Claxton, es refereix al fet de què tenim que caure
amb els braços oberts a qualsevol tipus d'aprenentatge i a qualsevol
tipus de situació en la vida també. Ens farem dany, plorarem potser
però aprengueren!
VERITABLE
O FALS? JUSTIFICA LA TEVA RESPOSTA.
-
El càstig físic o psíquic ensenya agressivitat.
Veritable.
Però només dic veritable per les raons de què la MAJORIA de les
vegades sí que els càstigs físics o psíquics ensenyen
agressivitat ja que com el propi nom ho diu, son càstigs físics
(deixar a algú sense menjar, fer dany físic de qualsevol manera
sigui aquesta molt rellevant, etc...) i també els càstigs psíquics
(deixar a algú a casa sense poder sortir, insultar-lo amb totes les
paraules més dolentes que poden existir, fer escollir entre una cosa
o altra, imposar ordres no necessaris, etc...).
-
Els reforçadors donats als nens, com les joguines i els dolços són
suborns.
Fals. Perquè els reforçadors que
són donats als nens són tipus de recompensa per fer-los contents i
sí, dins d'un context podrien dir que són suborns però quan tens
per exemple un nen petit com a fill i tens també problemes amb ell
de comportament (per exemple), les coses funcionaran millor si hi ha
aquest reforç com a recompensa d'alguna cosa que hagi fet bé o no
hagi fet malament però clar, això es utilitzat amb nens perquè
encara són molt petits per a entendre-ho i sembla ser “passable”.
Avui dia, si em porto malament la meva mare no em llevarà els dolços
sinó que em llevarà el cotxe, el mòbil...
-
Les fòbies són pors fundades i racionals.
Fals.
Existeixen molt de fòbies què no és sap d'on provenen i la majoria
d'elles també són de caràcter irracionals, és a dir, que no ho
sabíem, que no poden evitar-ho, entre altres. Per exemple, des de
petita sempre m'ha agradat moltíssim pintar, rascar i fer encara més
dany a les meves ferides, als punts negres del nas, a l'acne que surt
a la meva cara de vegades, etc. Fa poc de temps que vaig veure per
Internet un article parlant sobre un tipus de fòbia que es diu
“tropofòbia”, és un tipus de fòbia en relació a les coses amb
buits circulars molt petits i junts. Mentre mirava les fotos, el meu
estómac va donar voltes, em vaig posar nerviosa però a la mateixa
vegada no podia deixar de mirar les fotos. Molt, molt rar i no tinc
idea d'on pot venir aquest tipus de por i sensacions estranyes sobre
aquest tipus de figures.
-
Les conductes no es poden desaprendre.
Fals.
Hi ha conductes que sí es poden desaprendre com deixar de parlar
anglès per anys i després que es costi molt parlar una altra
vegada, esquiar una vegada fa anys i que desprès que ho facis, et
resulta molt difícil fer-lo una altra vegada... Però totes aquestes
situacions són qüestions de situacions que varen ser oblidades per
la falta de pràctica en aquestes conductes. Per exemple, mai ens
oblidarà banya-nos i rentar-nos perquè ho fan tots els dies.
-
És possible modificar la conducta de mossegar-se les ungles d'un
adolescent.
Vertader.
Per exemple, posant pinta-ungles de piments a les ungles (sí,
existeixen i la meva mare ho fa fer amb la meva germana). Un altre
exemple seria el reforçador positiu. “Si deixes de menjar-te'ls et
donaré un regal...”, sempre amb una recompensa que després d'un
temps, amb sort, deixarà de passar sense la necessitat de
reforçadors o altres.
-
En tota conducta podem distingir components cognitius, fisiològics i
motors.
Vertader,
ja que tots aquests components fan part del nostre organisme, ment i
cos. Un tipus de conducta en la qual utilitzem els components
cognitius, fisiològics i motors seria anar en bicicleta.
-
La fatiga, les malalties i els fàrmacs produeixen efectes de poca
durada sobre la conducta.
Vertader.
Totes aquestes circumstàncies ens podem passar, però s'aniran tan
aviat com sigui possible, ja que la fatiga no és per sempre ni les
malalties (la majoria), i tampoc l'efecte dels fàrmacs.
-
Si volguéssim establir un hàbit perdurable en una persona és
millor reforçar-lo de manera intermitent que no pas fer-ho cada
vegada que manifesta la conducta.
Vertader.
Correcte, ja que l'hàbit i la costum tenen gran importància al fet
d'aprendre alguna cosa nova que no ens és pròpia i la manera de
fer-ho és reforçar-lo cada vegada que sigui necessari, correcte i
útil, no només quan manifesta una conducta no desitjada.
-
Aprenentatge i maduració són sinònims.
Vertader. Un nen de 2 anys, encara que els seus pares ho ensenyen, no podrà còrrer perquè encara no sap ni caminar correctament, ja que és un nen i no té capacitats ni maduresa suficients per fer-lo.
Este comentario ha sido eliminado por el autor.
ResponderEliminarNo grasias, ya comí
ResponderEliminar