Activitats
del tema 7, text adaptat de Friedrich Nietzsche: Schopenhauer como
educador.
1.
Què és l'educació per a Nietzsche? Què significa l'educació com
a alliberament?
L'educació
per a Nietzsche és, més a més, la forma de poder pensar per tu
mateix i és exactament això a què es refereix quan parla d'un tal
alliberament a partir de l'educació, és a dir, la forma d'un
pensament lliure però més important que això, la forma d'un
pensament lliure que prové d'un PENSADOR lliure sense temors d'ell
mateix o d'una societat que sembla governar-te i imposar-te els
límits.
2.
En la societat, podem viure sense pensar? Es valora més la
creativitat o la mandra? Per què no podem conformar-nos a ser
mediocres?
Poder,
podem, però la vida no seria fàcil ni del tot vertadera, ja que si
no pensam al dia d'avui, estaríem obligats a fer tot allò que ens
demanem, caure en la rutina de tots el dies, no donar ni protestar
mai sobre la nostra opinió, entre altres... És evident que es
valora més les habilitats d'una persona creativa abans què d'una
persona mandrosa. No ens conformen a ser mediocres (o la majoria de
nosaltres) perquè l'ésser humà té aquesta cosa de voler i de ser
sempre més, i les condicions de la nostra societat i de tot el què
passa al voltant nostre no és suficient, no ens deixa “volar”,
no ens deixa contestar al què ens diuen... En resum, tothom vol fer
i ser alguna cosa molt més gran de el què és i moltes vegades som
prohibits per les circumstàncies, societat, criteris, formes de
veure la vida, models, egos... fent que tinguem impaciència per ser
com tots els altres i seguir aquest arquetip que tothom fa part.
3.
Moltes vegades, per què pensem una cosa i en fem una altra? Per què
diem una cosa, però la sentim de forma molt diferent?
Quan
pensem una cosa i fem una altra, podríem dir que aquest seria el
resultat d'una vida controlada no per tu i els teus pensaments sinó
que per el pensament general de tot una societat o opinió, fent que
tu, simplement, no facis el què realment vols fer o creus què el
que penses no és correcte, no té sentit. Diem una cosa i la sentim
de forma molt diferent perquè no podem expressar el que sentim,
perquè hi ha vegades que ni nosaltres mateixos saben què és allò
que estem sentint.
4.
Qui són els semidéus que pretenen portar-te a través del riu de la
vida?
No
estic del tot segura però crec què l'autor és refereix en aquesta
part del text a què durant la nostra vida, de la mateixa manera en
què apareixeran persones i experiències dolentes, també
apareixeran persones, experiències i oportunitats de les quals
hauríem de tenir en compte i gaudir-les perquè la vida en si
mateixa no és fàcil i segons l'autor, només tu escriuràs el
llibre de la teva vida però una ajuda sempre serà ben vinguda.
5.
“L'home és un déu quan somia, i un captaire quan reflexiona”,
com pensava el poeta F. Holderlin?
Una
altra vegada no estic segura de la resposta a ser donada però crec
què amb aquesta frase del poeta, F. Holderlin es referia a què un
home quan somia, és a dir, quan no té cap control sobre el què
pensa i és evident, sobre el que somia, no pot raonar distorsionant
la realitat, no pot donar i modificar les circumstàncies d'un fet a
partir del seu subjectivisme i per això els somnis poden ser una
mica confusos i estranys ja no has tingut control sobre ells, ja que
no saps perquè moltes vegades vares somiar allò o el altre, però
ho has fet i d'una manera viva i vertadera. Quan un home reflexiona,
és un captaire, segons el poeta. I un captaire perquè com havia dit
abans, la nostra conducta, pensament, la pròpia ment, societat,
persones, circumstàncies, entres moltes més, embruten els nostres
pensaments que fan els nostres actes i aquestos la nostra conducta i
aquesta la nostra vida...
Activitats
del tema 7, pensament.
0.
Què és el pensament? És el mateix que el raonament? La funció del
pensament és guiar la conducta humana?
El
pensament pensament és
una activitat mental que requereix esforç, suposa una actitud
lliure
i creadora, estar disposat a assumir el caràcter enigmàtic de la
vida i donar
un
sentit al que pensem i fem. És
molt semblant al pensament i tots dos van junts però el
raonament és una activitat mental que consisteix a connectar unes
idees amb unes
altres segons certes regles. Aquesta capacitat humana està present
en totes les tasques intel·lectuals i en moltes activitats humanes,
quan utilitzem el pensament per a resoldre problemes teòrics i
pràctics. El pensament permet que cada persona sigui capaç de mirar
i entendre el seu món de forma autònoma.
1.
Què s'estima més la gent raonar sobre situacions concretes o
abstractes? Quina és la tasca més difícil?
Sobre
les situacions concretes ja que són més fàcils i hi són a l'abast
de tothom, són coses pot ser del dia a dia, coses simples, que poden
ser tocades. Més difícil és el raonament sobre qualsevol situació
abstracta ja que aquesta com el seu propi nom ho diu, no pot ser
concreta, no pot ser tocada ni vista, només imaginada i sentida pels
sentits interns.
2.
El pensament implica representacions simbòliques de fets i objectes
no presents en la realitat?
Sí,
a això podem dir què és la imaginació del pensament.
3.
Prendre una decisió ràpida és un senyal de força i saviesa? Com
podem prendre decisions sensates?
No
té perquè. Justament prendre una decisió de forma ràpida pot ser
un engany, ja que no pensem o analitzen la situació amb calma i de
manera que hauria de ser feta. Per prendre decisions sensates,
la
primera cosa que cal fer és no actuar sense reflexionar, la
segona cosa és pensar en totes les alternatives que són al nostre
abast (quina és la
millor?) en tercer lloc, anticipar les conseqüències de les nostres
accions (bones o dolentes), segons els objectius que perseguim, i
finalment, actuar.
4.
Estar obert a diferents alternatives de pensament ens distreu o
confon? És un signe de debilitat canviar d'idees?
No
i no. Justament funciona a revés. Estar obert a diferents
alternatives de pensament ens pot confondre però ens donarà més
possibilitats d'aconseguir o veure allò que buscam. És una forma
d'aconseguir el mateix amb diferents tècniques. Tampoc és un signe
de debilitat canviar d'idees ja que si aquestes canvien, serà perquè
canvien nosaltres també, perseguint el què volen ser o fer, així
que el canvi d'idees mai seria considerat una debilitat i sí una
forma de força què significa que un no ha desistit del què
pensa/vol.
5.
Les persones prefereixen raonar sobre situacions concretes o
abstractes? Quins factors redueixen la nostra capacitat de raonar amb
lògica?
Concretes,
ja què com ho havia dit abans, són les situacions més fàcils de
reconèixer, conèixer, haver-les vist i sentit amb els sentits
externs. Són simples i habituals. Bé, els factors que redueixen la
nostra capacitat de raonar amb lògica serien aquells factors que
alteren la nostra consciència i com a exemple podrien dir: les
drogues, el cansàs, l'estrès, la rapidesa de pensaments, factors
externs i interns abusius (com la fam, la calor, els nervis) entre
altres.
6.
L'habilitat de resoldre problemes depèn dels èxits i els fracassos
del nostre passat?
No.
Tampoc té res a veure. Podem canviar la nostra manera de pensar a
millor si volem i només seguirà cometent els mateixos fracassos
aquells que ho volen, perquè el pensament fa però l'experiència
ensenya, així que mai en la vida podem pensar que per no haver
aconseguit una cosa, aquesta ens prohibeix d'aconseguir una altra.
7.
Què fa que una persona sigui creativa en la vida quotidiana? Quines
diferències trobes entre les persones creatives i les que no ho són?
Podem aprendre a ser creatius?
Una
persona que sigui creativa en la vida quotidiana és aquella persona
que no segueix ni s'acomodà a la seva rutina de cada dia. Les
persones creatives, a part de ser, doncs bé, creatives, semblen
quasi sempre més feliços ja que una persona creativa serà aquella
que dirà “per a mi, aquest got és medi ple” mentre que una
persona no creativa dirà “per a mi, aquest got és medi buit”.
Les persones creatives tenen més sensibilitat per a detectar els
problemes, l'actitud oberta i fluïdesa d'idees, originalitat abans
de tot, una capacitat d'anàlisi i síntesi que persones creatives
no ho tenen. Sí, si que podem aprendre a ser creatius, a partir del
canvi de pensaments i de hàbits diferents al d'ara. El
sociòleg britànic Graham Wallas, a la seva obra “ L’art
del pensament” descriu
el procés creatiu com una seqüència de quatre fases:
Preparació
(recopilació
d’informació). Recopilar informació mitjançant
observacions,
lectures, viatges i experiments. Incubació
(procés
inconscient). Procés d’anàlisi i maduració de les idees
rellevants. Il·luminació.
Consisteix en la
inspiració o l’aparició sobtada i intuïtiva de noves
idees. És quan sorgeix l’acte creatiu. Verificació.
Es comprova si la
solució és original, pràctica i factible.
No hay comentarios:
Publicar un comentario