sábado, 16 de noviembre de 2013
Activitats finals Tema 3: Les bases fisiològiques de la conducta.
Continuació de les activitats del tema 3, les finals.
11. Comenta aquest fragment. (Llegenda hindú).
Aquest fragment, llegit a classe entre tots, ens conta la historia de la bella Sita que es casa amb un comerciant esvelt i intel·ligent, però també se sent atreta pel millor amic d'aquest, un ferrer fogós i musculós. Un dia, els dos joves apareixen escapçats en un temple de la deessa Kali. Aterrida, Sita resa a Kali i li suplica que torni la vida als dos joves. Kali concedeix el desig i dóna instruccions a Sita que col·loqui els caps atentament en els seus cossos respectius. Sita emprèn la tasca amb ànim i aviat descobreix que els homes ressusciten. Però llavors s'adona que ha col·locat cada cap en el cos equivocat! Els tres joves s'enfronten a un problema desconcertant: qui és el marit de Sita?
Aquest conte ens ensenya que la identitat personal, el comportament i les aptituds són funcions de les interaccions cos-cervell, o siga, Sita, estimava al seu marit però es sentia atreta pel cos del seu millor amic, i quan la deessa Kali li va dir que col·loqui els caps en el seu respectiu cos (que, en la meva opinió, ho va fer a posta) Sita, degut a que la seva ment sempre estava pensant en els seus desitjos i sentiments, sense voler, per un estat mental que ja es havia acostumat a aquell pensament desitjós del cap del seu marit però cos del millor amic d'aquest, la posada de caps va ser incorrecta i quan es pregunten sobre qui és el marit de Sita, la resposta seria que cap dels dos, ja que una persona és una persona per sencera, físicament i mentalment parlant.
Si jo volgués col·locar-li a la meva mare el cap d'una altra persona, mai seria la meva mare, perquè canviant el cap, canviaries tot una persona. I dic també que la deessa Kali ho fa fer a posta perquè la Sita s'adonés de què no val això de què t'agradi més una part amb una altra, sinó que un tot.
12. Busca el significat dels transtorns cerebrals següents:
Afàsia: és la pèrdua progressiva de les funcions cognitives, a causa de danys o desordres cerebrals. Característicament, aquesta alteració cognitiva provoca incapacitat per a la realització de les activitats de la vida diària. Els dèficits cognitius podin afectar a qualsevol dels funcions cerebrals particularment de les àrees de la memòria, el llenguatge, l'atenció, les habilitats visuoconstructives, els pràxias i les funcions executives com la resolució de problemes o la inhibició de respostes.
Agnòsia: és la interrupció en la capacitat per reconèixer estímuls prèviament apresos o d'aprendre nous estímuls sense haver-hi deficiència en l'alteració de la percepció, llenguatge o intel·lecte.
Apoplexia: és la interrupció en la capacitat per reconèixer estímuls prèviament apresos o d'aprendre nous estímuls sense haver-hi deficiència en l'alteració de la percepció, llenguatge o intel·lecte.
Encefalitis: Les encefalitis són un conjunt de malalties produïdes per una inflamació de l'encèfal. Són bastant freqüents, sobretot en determinades regions del món, i es produeixen generalment per la infecció de gran varietat de gèrmens com a bacteris, ricketsias, espiroquetas, leptospiras, paràsits, fongs i virus.
Demència: és la pèrdua progressiva de les funcions cognitives, a causa de danys o desordres cerebrals. Característicament, aquesta alteració cognitiva provoca incapacitat per a la realització de les activitats de la vida diària. Els dèficits cognitius poden afectar a qualsevol de les funcions cerebrals particularment les àrees de la memòria, el llenguatge (afàsia), l'atenció, les habilitats visuoconstructives, les pràxias i les funcions executives com la resolució de problemes o la inhibició de respostes.
Meningitis: La meningitis és una malaltia, caracteritzada per la inflamació de les meninges.
El 80% de les meningitis està causada per virus, entre el 15 i el 20% per bacteris, la resta està originada per intoxicacions, fongs,medicaments i altres malalties. La meningitis és poc freqüent però potencialment letal. Pot afectar al cervell ocasionant inconsciencia, lesió cerebral i d'altres òrgans. La meningitis també progressa amb molta rapidesa, per la qual cosa el diagnòstic i tractament precoç és important per prevenir seqüeles severes i la mort.
Esclerosi múltiple: L'esclerosi múltiple és una malaltia consistent en l'aparició de lesions desmielinizants, neurodegeneratives i cròniques del sistema nerviós central. Actualment es desconeixen les causes que la produeixen encara que se sap amb certesa que hi ha diversos mecanismes involucrats.
13. Assenyala quines activitats estan controlades pel sistema nerviós i quines pel sistema endocrí.
* Llegir una novel·la - Sistema nerviós i endocrí.
* La respiració - Sistema endrocrí.
* La digestió dels aliments - Sistema endocrí i nerviós.
* Les emocions - Sistema nerviós i endocrí.
* El batec cardíac - Sistema nerviós.
* El creixement dels ossos - Sistema endrocrí.
14. Vertader o fals?
* Els gens estan compostos d'ADN que constitueix el material hereditari dels éssers vius. VERTADER.
* El llenguatge del cervell és el llenguatge de l'ADN dels gens. FALS. El llenguatge del cervell és tot això que passa al nostre entorn.
* Una neurona té 4 parts: cos cel·lular, dentrites, àxon i terminacions presinàptiques. FALS. Una neurona només té les tres primeres parts: cos cel·lular, dentrites i àxon.
* Tot el comportament humà és voluntari. FALS. Com per a exemple, els falls del cervell o els esglais dels sistema nerviós que actuen com a involuntaris en situacions característiques.
* La síndrome de Down no és una malaltia hereditària. VERTADER. No ho és però hi ha indicis que sí afecten els gens, i aquelles famílies que han tingut la malatia present en qualsevol cas, tenen la propensió a tenir-la. És una malaltia complicada.
* El sistema nerviós és un sistema electroquímic d'informació. VERTADER, ja que proporciona informacions sensiorials a tot moment.
* Els potencials d'acció són impulsos elèctrics en els quals la informació viatja de neurona a neurona. FALS. Els potencials d'acció o impulsos elèctrics són unes ones de descàrrega elèctrica que viatja al llarg de la membrana de la cèl·lula.
* El sistema nerviós parasimpàtic prepara l'organisme per a una acció defensiva. FALS. S'encarrega de la producció i el restabliment de l'energia corporal.
* L'escorça cerebral està dividida en quatre zones: motora, sensorial, auditiva i visual. FALS. L'escorça cerebral es divideix en tres zones bàsiques: sensorial, motora i associativa (visual i auditiva). L'escorça somatosensorial, que es troba en el lòbul parietal i rep informació sobre els sentits corporals. L'escorça motora, que es troba en el lòbul frontal i participa en la iniciació dels moviments voluntaris. L'escorça associativa permet que es diferencien variacions del so i respon a estímulos visuals.
* La sinapsi és el punt d'intercanvi entre dos neurones. VERTADER. Les sinapsis químiques permeten a les neurones formar circuits dins del sistema nerviós central. Són crucials pels processos biològics que determinen la percepció i el pensament. Permeten al sistema nerviós central connectar i controlar altres sistemes del cos.
Suscribirse a:
Enviar comentarios (Atom)
No hay comentarios:
Publicar un comentario