Aquest treball anomenat "La memòria Humana" va ser un petit treball donat a finals del primer trimestre, i que l'haurien de fer a la tornada. Ho deixo aqui ja corregit amb anotacions de la meva professora.
En qüestió de la meva opinió, allò que dic és que, una vegada més, podria haver-me esforçat més ja que una nota set no és una nota dolenta pero es podria estar molt millor. Com va dir la meva professora, és difícil corregir els meus treballs pels problemes de compreensió a l'hora de llegir els exercicis i saber quin és qual. Ho tindré en compte per als próxims treballs, així com les faltes d'ortografia, que fins i tot, no són moltes.
Com tot, el millor a fer per què tant els treballs com les reflexiones et surten bé: fer-lo abans, fer-lo amb organització, amb ganes.
LA
MEMÒRIA HUMANA.
Per
Giovanna Vaz.
(Preguntes
text).
1>
Quines són les principals característiques de la memòria per al
psicòleg J. Mª Ruiz Vargas?
A.
No hi ha cap possibilitat de comportament o activitat adaptativa
sense la participació de la memòria. B. La memòria humana és
extremadament fal·lible i imperfecta. C. Els records també són el
producte de qualsevol activitat mental que impliqui pensar en
quelcom, imaginar-ho, somiar-ho o desitjar-ho. D. L'ús d'informació
de la nostra memòria no sempre va acompanyat d'experiència
conscient. E. Les dissociacions semblen reflectir l'acció de
sistemes diferents de memòria que es caracteritzen per estar
interconnectats, representar diversos tipus d'informació i presentar
graus diferents de vulnerabilitat a les lesions o danys cerebrals. F.
A l'oblit cal entendre'l com el resultat d'una sèrie de processos
encarregats d'alliberar els nostres sistemes de memòria d'una
sobrecàrrega d'informació, com a resultat d'intents fallits per a
recuperar un coneixement concret, com el resultat de processos
inhibitoris que impedeixen l'accés a la informació més rellevant
en cada moment.
2>
Què significa que la memòria és un procés cognitiu? Quina relació
hi ha entre la memòria i altres fenòmens cognitius com ara la
percepció, l'aprenentatge i l'emoció?
Significa
que és el procés pel qual la informació es codifica, s'emmagatzema
i es recupera. Es tracta d'un procés cognitiu mitjançant el qual la
informació que es recull pot ser codificada, emmagatzemada i al
final recuperada quan se li necessita.
La relació que existeix es concep la cognició com l'estudi de
processos mentals, tals com, percepció, atenció, memòria,
llenguatge, raonament i solució de problemes, conceptes i
categories, representacions, desenvolupament cognitiu, aprenentatge i
consciència. El seu objectiu central és el de comprendre com es
desenvolupen aquests processos en els éssers humans, tractant
d'explicar el que passa al seu món interior. Per a això ha
desenvolupat dos vessants, l'anomenada línia dura o versió forta
inspirada en la metàfora computacional, i la línia tova.
La
línia dura part del supòsit que el
coneixement humà és un procés constant de construcció.
L'enfocament que realitza l'analogia entre la ment i la computadora,
adopta les operacions que realitza la computadora com a metàfora del
funcionament cognitiu humà.
3>
Per què la memòria ha estat desprestigiada i se l'ha convertit en
el símbol de la repetició i la rutina, en la intel·ligència dels
ximples?
Teòricament
perquè degut a què la nostra ment tingui falls i oblits, la tenim
simplement com a una ajuda per fer tot allò que tenim que fer tots
el dies, deixant la ment descuidada, i sense importància al nostres
ulls, sent què, la memòria és una habilitat fantàstica que tenim
i que pot ser molt millor utilitzada de què hi
està sent ara, però nosaltres, inconscients, la deixam al costat,
no cuidant-la, fent amb què es esgoti i no es millori. Si tu saps
cuidar-te i utilitzar el cap d'una bona manera, la memòria mai et
deixarà, al contrari, te ajudarà.
4>
Quina importància té la memòria en la vida personal, la història
i la cultura (resum de la memòria col·lectiva?).
Memòria
col·lectiva és un terme encunyat pel filòsof i sociòleg Maurice
Halbwachs que fa referència als records i memòries que atresora i
destaca la societat en el seu conjunt. La memòria col·lectiva és
compartida, transmesa i construïda pel grup o la societat.
El
debat sobre el terme va ser pres per Assmann, que distingeix entre la
Memòria cultural i la Memòria comunicativa: mentre que la primera
compleix una funció d'emmagatzematge, la segona realitza la funció
d'una memòria de tots els dies que se situa en l'actualitat. La
teoria de la memòria col·lectiva també es va discutir pels
residents de la ex-Hiroshima, i supervivents de la bomba atòmica. La
teoria que l'ús de la bomba atòmica havia estat sempre sumar a la
memòria col·lectiva del món i servirà en el futur com un
advertiment contra aquests dispositius.
5>
Valoració crítica del text.
Com
gairebé totes les parts del nostre cos, principalment aquelles que
estan dins d'uns processos cognitius, són parts d'immens detall i
activitat, que sí depenen de nosaltres per a un millor i més clar
desenvolupament però són de treballar soles, fent el seu millor,
que en el cas de memòria humana, el saber utilitzar-la de millor,
sana i organitzada forma, podríem treure-li molt més profit del que
realment ens dóna. L'organització mental com a personal, el menjar
sa, el no exposar "el teu cap" a ocasions lamentables,
entre unes altres, ajuda al fet que estigui la teva memòria en bona
forma, donant-te el que li demanes a cada moment desitjat. El text
deixa aquests tòpics bastant clars, també afirmant les fallades que
sempre tindrà la ment, sent d'ella mateixa. En conclusió, cuidar
del cos i ment per tenir una vida més completa amb tu mateix és el
que tots hauríem de fer, carregant i entenent que ens diu el cos.
1
ACTIVITATS
PRÈVIES: LA MEMÒRIA HUMANA.
*
Què
entens per memòria? Com funciona? És inevitable la seva decadència
al llarg del temps?
La
funció principal de la memòria és proporcionar a l'ésser humà
una base de coneixements que ens permeti comprendre els esdeveniments
que vivim. Funciona a partir de diversos sistemes que ens permeten
adquirir, retenir i recuperar la informació que ens arriba de
l'entorn a partir de connexions entre neurones. Sí, ja que l'oblit
es produeix perquè la persona té una lesió cerebral o per
alteracions neurològiques, com, per exemple, la malaltia
d'Alzheimer, però no sempre hi ha que ser així, d'aquesta manera.
*
No lamentam, en uns casos, l'excés de memòria i, en altres, la seva
insuficiència? Per què ens recordem d'unes i no d'altres?
El
cervell va creant associacions d'idees, segons les associacions que
ja ha fet, que es veuen reforçades o no. Per tant és un procés
molt dinàmic, de manera que hi ha informacions que cauen en una "via
de recuperació" que es deixa en desús, almenys, de moment (és
a dir que no es pot accedir a aquesta informació, i aquesta es
"oblida") que bé podrien ser importants, o no. I pel
mateix hi ha informacions que s'emmagatzemen amb una via de
recuperació transitada, de manera que es pot accedir a elles
(recordar-les) i de nou poden ser coses importants o no.
*
Per què tenir poca intel·ligència es considera negatiu, i en
canvi, un memòria mediocre és quelcom socialment admès?
Com
ja havien comentat per aquí abans, les persones no cuiden o presten
atenció a la seva memòria. Però el “tenir intel·ligència”
està molt lligat a la memòria que tenim (si es que no ho saben). I
avui dia, ser intel·ligent és molt més important i ben vist que
tenir bona memòria (encara que ambdues coses estiguin totalment
connectades), ja que una persona que sap alguna cosa però per
exemple, se li ha oblidat, no passa res, perquè almenys ho sap,
diferent d'aquella persona que ni recordar-se pot, ja que des de un
principi, no ho sap. Crec que és així com pensem.
*
Com s'aconsegueix tenir una bona memòria? Coneixes alguna regla
nemotècnica?
En
l'Antiguitat, les persones no tenien els recursos auxiliars que avui
coneixem i només existia l'escriptura i llavors la memòria era un
art que havia de conrear-se. Aquest art es va anomenar Mnemotècnia.
Algunes regles mnemotècniques són les següents: Mètode de llocs:
funciona associant el que volem recordar amb un lloc o un camí que
recordem mentalment. Has d'associar cada lloc pel qual has de passar
amb una idea important del tema. Hi ha també l'estratègia de la
rima, que és un altre procediment útil per a recordar en un ordre
determinat paraules que no estan relacionades.
*
Per a què serveix la teva memòria? Descriu situacions de la vida
quotidiana en què fas servir la memòria.
Quan
contest a un examen, quan canto una cançó, quan crido als meus sis
cans, quan arribo a l'institut cada matí, quan vaig al meu
restaurant preferit i demano el meu plat de sempre, etc...
*
Com explicaries que pots recordar amb detall el viatge d'estudis del
curs passat (per exemple) i que no recordis el que has llegit deu
vegades fa un moment?
Totes
les nostres conductes estan guiades per la memòria de les
experiències passades. Vegem que hi ha diferents tipus de memòries
al llarg i curt termini, fent que la informació emmagatzemada en la
memòria es transfereix en part a la memòria a curt termini (el que
he llegit deu vegades fa un moment) abans de passar a la memòria de
llarg termini (el viatge d'estudis del curs passat).
*
L'oblit és una pèrdua de memòria o només una incapacitat
passatgera de recordar un nom, lloc o un esdeveniment?
L'oblit
és un mecanisme psicològic de defensa: la ment es defensa de les
experiències dolores excloent-se
activament de la consciència, oblida coses desagradables o històries
emocionals negatives. El passat no es pot reescriure, però pot
dominar-ne l'impacte.
Veritable
o fals? Justifica la teva resposta.
<
La memòria només és un magatzem d'informació.
Fals.
La memòria conserva i reelabora els records en funció del present i
actualitza les nostres idees, plans i habilitats en un món canviant.
<
La memòria té una capacitat il·limitada de guardar informació.
Fals.
No saben si la memòria té una capacitat il·limitada o si es un sac
profund en el qual no hi ha limit, però el que si saben és que
aquestes informacions guardades no sempre tornen a la ment al moment
que desitjam.
<
No hem d'aprendre res de memòria.
Fals.
No tot és necessari que aprenguem de memòria tot allò que
necessitem, ja que aprendre depèn molt més que solament memoritzar,
però igualment, a algunes tasques si fa falta utlitzar
una mica de la memorització.
<
Recordem millor allò quotidià.
Vertader.
<
Un record dura sempre.
Fals.
Hi ha records molt antics que encara duren a la nostra ment, però no
son tots. A demés, aquestos records que
duren per molt de temps, cada vegada que els recordam, podem estar
recordats de diferents maneres.
<
Recordem millor allò que ens cal recordar.
Fals.
No sempre, no té un perquè necessari i estricte.
<
Recordem reconstruint el passat.
Vertader.
<
Les habilitats no s'obliden mai.
Fals.
Les habilitats en qüestió de la memorització del cervell,
tendeixen a restar-hi no per més temps perquè siguin més
importants, sinó solament per què a aprendre alguna cosa utilitzant
no només la habilitat de la memòria com també dels locomotors
corporals, el cervell fa que la seva duració de comprendre i
recordar siguin més fàcils.
<
L'oblit és una malaltia.
Fals.
Per als psicoanalistes l'oblit és un mecanisme psicològic de
defensa: la ment es defensa de les experiències doloroses
excloent-les activament de la consciència, oblida coses
desagradables o històries emocionals negatives. El passat no es pot
reescriure, però pot dominar-ne l'impacte.
<
El consum excessiu d'alcohol pot alterar la memòria.
Vertader.
Els científics van examinar mostres dels cervells de rates exposades
a l'alcohol per determinar com les afectava. L'estudi, que apareix en
una edició recent de la revista Journal of Neuroscience, va trobar
que les quantitats grans d'alcohol afecten a l'hipocamp i altres
àrees del cervell involucrades en les funcions cognitives, com la
formació de les memòries.
<
Una persona amb amnèsia no té memòria.
Fals.
L'amnèsia és la pèrdua total o parcial de la memòria, originada
per l'estat neurològic de la persona o per causes psicològiques.
Els amnèsics poden perdre els seus referents personals i socials.
<
La por augmenta la capacitat de recordar.
Fals.
La por disminueix la capacitar de recordar.
Comenta
la frase següent: “Quan
es descuida la memòria, si no se l'exercita igual que un atleta fa
amb els seus músculs, aquesta es debilita. La nostra escolaritat,
avui, és amnèsia planificada. “
Aquesta
frase començaria amb una afirmació que sembla bastant òbvia, ja
que ja sabem sobre què passa amb aquelles persones que no exerciten
la ment. O siga, que no llegeixen, que
no es informen, que no intenten fer escorços mentals molt grossos,
que no estudien, que no fan més que recordar-se de les coses del seu
dia-a-dia, etc. L'exercici per a la ment es essencial i necessari.
Quan aquesta frase acaba dient que la nostra escolaritat avui és
amnèsia planificada, jo diria que es refereix al tipus de sistema
educatiu que tenim avui dia. Les escoles treballen amb aquest sistema
de “llibre pàgines 100 fins a 200”, on els estudiants estudien
alguns dies abans, llegir i memoritzar, - mai intentar entendre-ho –
i al dia del examen vomitar tot allò que tens al cap sense saber
moltes vegades de què parles. Encara que això es de major culpa per
part dels estudiants, els professors i el sistema no ajuden de forma
evident, deixant a l'abast una educació precària que no té en
compte l'enteniment per si mateix.
TREBALL
SOBRE EL TEMA.
-
Fes un esquema sobre el tema.
LA
COMPLEXITAT DE LA MEMÒRIA ->
La
funció principal de la memòria és proporcionar a l'èsser
humà una base de coneixements que ens permeti comprendre els
esdeveniments que vivim. La memòria conserva i reelabora els records
en funció del present i actualitza les nostres idees, plans i
habilitats en un món canviant. La memòria no és una realitat
unitària, sinó que es compon de diversos sistemes interconnectats
amb diferents propòsits i les fallades de memòria poden produir-se
a diversos nivells. El problema de la memòria és que no sempre es
comporta com voldríem i, de vegades, segueix el seu propi programa:
desa informació que no necessitem i, com si volgués empipar-nos,
oblida coses que ens agradaria recordar.
NEUROPSICOLOGIA
DE LA MEMÒRIA ->
Com
adquireix la ment el coneixement del món? Per les connexions entre
neurones. Els records estan representats al cervell d'alguna forma,
però la naturalesa de l'empremta que ens deixen no és ben coneguda
encara. La memòria no és una entitat unitària i homogènia, sinó
que consta de diversos sistemes que ens permeten adquirir, retenir i
recuperar la informació que ens arriba de l'entorn.
PROCESSOS
BÀSICS DE LA MEMÒRIA ->
La
memòria té tres funcions bàsiques: recull nova informació,
organitza la informació perquè tingui un significat i la recupera
quan necessita recordar quelcom.
CODIFICACIÓ
– EMMAGATZEMAMENT – RECUPERACIÓ.
ESTRUCTURA
I FUNCIONAMENT DE LA MEMÒRIA -> Els psicòlegs Richard Atckinson
i Richard Shiffin van desenvolupar la teoria multimagatzem de la
memòria, i van reconèixer tres sistemes de memòria que es
comuniquem i interactuen entre si: Memòria Sensorial (MS), regista
les sensacions i permet reconèixer les característiques
físiques dels estímuls. Memòria a Curt Termini (MCT), desa la
informació que necessitem en el moment present. Memòria a Llarg
Termini (MLT), conserva els nostres coneixements del món per a la
seva utilització posterior.
DIVERSES
MEMÒRIES A LLARG TERMINI -> La memòria és un procés fonamental
en l'ésser humà perquè es produeixin la percepció, l'aprenentatge
o el pensament. Totes les nostres conductes estan guiades per la
memòria o les experiències passades. Alguns exemples d'aquestes
memòries serien la memòria declarativa i procedimental, explícita
i implícita, episòdica i semàntica...
NIVELLS
DE PROCESSAMENT DE LA INFORMACIÓ -> Què determina el nivell de
processament? Es defensen que els estímuls es processen en funció
de la tasca sol·licitada o el tipus d'aprenentatge dut a terme. El
nivell superficial de processament atén als trets sensorials que
deixa una empremta fràgil que aviat desapareix, perquè les
característiques físiques d'un esdeveniment deixen poques empremtes
a la ment i la probabilitat d'oblit serà màxima. El nivell
intermedi introdueix el reconeixement d'alguna característica, i el
nivell profund atén al significat. L'empremta del nivell profund és
duradora perquè s'ha processat amb més esforç mental.
RECUPERACIÓ
DE LA INFORMACIÓ -> Recordar és extreure informació de la
memòria.
Factors
que influeixen en el record: Recordem millor allò que es relaciona
amb successos emocionalment significatius. La memòria depèn del
context, ja que la recuperació d'un record és més fàcil si
succeeix en el mateix context on va ocórrer l'aprenentatge. L'estat
d'ànim i el record influeixen notablement. Recordem reomplint els
buits de la memòria.
L'OBLIT
-> L'oblit és tan important com la memòria: recordar totes i
cadascuna de les nostres accions durant tots els dies suposaria
emmagatzemar moltes dades inútils. Les causes de l'oblit són: Lesió
cerebral, repressió (oblit motivat), interferència, falta de
processament, context inadequat...
COM
MILLORAR LA MEMÒRIA -> Tots els exercicis memorístics tenen per
base algun d'aquests principis generals: atenció, sentit,
organització i associació. També destaquen les regles
mnemotècniques.
LA
MEMÒRIA COL·LECTIVA -> La memòria col·lectiva és un corrent
de pensament continu, natural i lligada a la vida d'un grup, mentre
que la història és un corrent de pensament artificial que obeeix a
una esquematització de tall didàctic. La memòria col·lectiva se
situa dins el grup, mentre que la història s'ubica fora d'ell.
LES
DISTORSIONS I ALTERACIONS DE LA MEMÒRIA -> Tota persona oblida
noms, dates i esdeveniments. Aquest oblit és normal i ningú no ha
d'alarmar-se per aquesta desagradable experiència. No obstant això,
les alteracions de la memòria poden ser traumàtiques i hi
existeixen alguns distorsions de la memòria, tals com el temps, la
distracció, el bloqueig, l'atribució errònia, la propensió,
etc...
ALTERACIONS
DE LA MEMÒRIA -> Podem afirmar que l'objectiu de qualsevol tasca
de memòria és interpretar la influència que tenen els accessos
passats sobre les experiències i conductes presents. I la memòria
no sols pot estar absent, sinó francament alterada. Hi ha una amplia
varietat d'alteracions de la memòria com per exemple la amnèsia
anterògrada, la amnèsia retrògada,
la amnèsia psicògena, la demència senil i la amnèsies funcionals.
És
més resum que esquema 1,25
-
Defineix els conceptes següents:
Memòria
icònica:
La
memòria icònica és el registre de la memòria sensorial relacionat
amb el domini visual. És un component del sistema de memòria
visual, que inclou també la memòria visual a curt termini i la
memòria a llarg termini. La memòria icònica s'ha descrit com un
magatzem memorístic de molt breu durada (menys de 1000 ms),
pre-categòric i d'alta capacitat. Contribueix a la MVCP
proporcionant una representació coherent de la percepció visual
global durant un breu període de temps. La memòria icònica
contribueix a explicar fenòmens com la ceguesa al canvi i la
continuïtat de l'experiència durant els moviments.
Memòria
ecoica:
La
memòria ecoica és un dels registres de la memòria sensorial.
Concretament, es tracta d'un component de la memòria a curt termini
encarregat de retenir informació auditiva. Aquest sistema és capaç
d'emmagatzemar grans quantitats d'informació auditiva durant un breu
període de temps (entre tres i quatre segons, encara que alguns
autors eleven aquest lapse de temps fins als sis segons). La imatge
sonora es manté activa en la ment i pot ser reproduïda durant
aquest breu període que segueix a la presentació de l'estímul
auditiu.
Memòria
procedimental:
La
memòria procedimental és la part de la memòria que participa en el
record de les habilitats motores i executives necessàries per
realitzar una tasca. És un sistema executiu que guia l'activitat i
sol funcionar a un nivell inconscient.
Memòria
declarativa:
La
memòria declarativa (en ocasions, i d'una forma més general,
coneguda com a memòria explícita) és un dels dos tipus de memòria
a llarg termini en els éssers humans. Fa referència a tots aquells
records que poden ser evocats de forma conscient, com a fets o
esdeveniments específics. El seu contrapart
es coneix com a memòria no declarativa o memòria procedimental, i
engloba tots els records inconscients, com determinades habilitats o
destreses (per exemple, l'habilitat necessària per muntar amb
bicicleta). La memòria declarativa pot dividir-se en dues
categories: memòria episòdica que emmagatzema les experiències
personals específiques; i la memòria semàntica, que emmagatzema
informació sobre fets.
Memòria
històrica:
Memòria
històrica és un concepte ideològic i historiogràfic de
desenvolupament relativament recent, que pot atribuir-se en la seva
formulació més comuna a Pierre Nora, i que ve a designar l'esforç
conscient dels grups humans per entroncar amb el seu passat, sigui
aquest real o imaginat, valorant-ho i tractant-ho amb especial
respecte.
Recodificació:
La
recodificació permet convertir els ítems percebuts en constructors
que poden ser emmagatzemats en el cervell i evocats posteriorment des
de la memòria a curt termini o la memòria a llarg termini. Per la
seva banda, la memòria de treball emmagatzema informació amb vista
al seu ús o manipulació immediata.
Associació:
El
record i la comprensió milloren quan els estudiants relaciones els
nous coneixements amb coses que ja saben.
Mnemotècnia:
La
mnemotècnia és la tècnica o procediment d'associació mental
d'idees, esquemes, exercicis sistemàtics, repeticions, etc. per
facilitar el record d'alguna cosa.
Demència
senil:
És
la pèrdua progressiva de les funcions cognitives, a causa de danys o
desordres cerebrals. Característicament,
aquesta alteració cognitiva provoca incapacitat per a la realització
de les activitats de la vida diària. Els dèficits cognitius poden
afectar a qualsevol de les funcions cerebrals particularment les
àrees de la memòria, el llenguatge (afàsia), l'atenció, les
habilitats visuoconstructives, les pràxias
i les funcions executives com la resolució de problemes o la
inhibició de respostes.
Oblit:
Incapacitat
de recordar noms, dates, fets o coneixements. Es produeix per una
saturació d'informació o errors en la recuperació, encara que
recordar tot seria tan terrible com no recordar res.
Hipermnèsia:
És
un trastorn psicopatològic de la memòria consistent en l'augment de
la funció d'evocació, sense que s'observi una hiperinflació quant
a la capacitat d'emmagatzematge. Les persones afectades per aquesta
síndrome posseeixen una memòria autobiogràfica superior o sigui,
que poden recordar fins al més mínim detall.
Amnèsia
retrògrada:
Amnèsia
retrògrada és un tipus d'amnèsia caracteritzada per la incapacitat
de recordar els esdeveniments ocorreguts abans de la lesió cerebral
(o deterioració cerebral) que va causar l'amnèsia. Aquesta és una
amnèsia del tipus declarativa, específicament memòria episòdica
ja que no es poden recuperar records d'esdeveniments o fets de la
vida pròpia. S'ha aconseguit recuperar la memòria satisfactòriament
recordant llocs i persones o seguint una rutina que abans es portava.
Amnèsia
anterògrada:
L'amnèsia
anterògrada és un tipus d'amnèsia, o pèrdua de memòria, on els
nous esdeveniments no es guarden en la memòria a llarg termini, és
a dir, la persona afectada no és capaç de recordar alguna cosa si
deixa de parar-li esment uns segons, però no necessàriament la
memòria a curt termini.
1,25
-
Respon les preguntes següents:
*
Quins són els principals processos de la memòria?
Codificació,
que és la transformació dels estímuls en una representació
mental. Emmagatzemament, que consisteix a retenir les dades en la
memòria per a la seva utilització posterior i recuperació, que és
la forma en què les persones accedeixen a la informació
emmagatzemada en la seva memòria.
0,5
*
Quines són les característiques de la memòria sensorial?
Registra
les sensacions i permet reconèixer les característiques físiques
dels estímuls.
0,25
*
Per què la MCT es denomina memòria operativa?
Perquè
la durada temporal de la informació és breu, entre 18 i 20 segons.
NO!!
Perquè
organitza i analitza la informació i interpreta les nostres
experiències, és a dir, opera amb la informació de les nostres
experiències.
*
Quines diferències hi ha entre la memòria a curt termini i la
memòria a llarg termini? I entre la memòria episòdica i la
semàntica?
Les
diferències entre la memòria a curt i llarg termini és que la MCT
és limitada, codifica informació verbal, és relativa i està
determinada pel transcurs del temps, la interferència dels
aprenentatges, etc, mentre que a la MLT, la capacitat és
il·limitada, codifica significats, és permanent i la informació no
desapareix. La memòria semàntica es refereix al nostre arxiu
general de coneixement conceptual i fàctic, no relacionat amb cap
memòria en particular. És un sistema eminentment declaratiu i
explícit, però clarament diferent del de la memòria episòdica,
perquè de fet es pot perdre memòria d'esdeveniments i mantenir la
memòria de conceptes. La memòria semàntica mostra el nostre
coneixement del món, els noms de les persones i de les coses i el
seu significat.
0,5
*
Recordem millor els esdeveniments emotius que els fets neutres? Per
què es recorda millor la informació elaborada?
Sí,
ja que per a recordar alguna cosa amb més
propietat seria obligatori l'ús de recordar sobre aquelles
sensacions sentides, oïdes, experimentades al moment d'aquestos
esdeveniments per així, recordar-lo amb total propietat.????
Tot està connectat i la informació elaborada es recorda millor per
les connexions que anirem fent de les coses que recordem.
*
Quins avantatges i inconvenients suposa tenir una gran memòria?
Uns
dels principals avantatges seria clarament poder recordar-lo tot,
sense la necessitat d'aquell moment desagradable i molest del qual fa
que et sentis una mica ase i tot. Els inconvenients supòs que es
aplicarien al nostre organisme mateix que amb tanta informació
que no es oblida, viurien com en una
pel·lícula sense fi. Molta confusió i nerviosisme.
0,25
*
Què són regles mnemotècniques? Quines coneixes? Quines et van bé
a tu?
Aquestes
són molt útils en el procés de retenció i rememoració, ja que
són trucs, gairebé sempre lingüístics, que faciliten la
memorització, en els quals entren en joc l'interès i la motivació.
Segurament és més eficaç recordar a partir d'allò que ens és
conegut o d'allò que nosaltres hem creat que no pas a partir de la
memorització per repetició. Conec les regles del mètode dels llocs
i de l'estratègia de la rima. Fins ara no he intentat cap.
0,5
*
Per què oblidem? La memòria consisteix a lluitar contra l'oblit,
gran amenaça quan tractem de recuperar el passat. I, no obstant
això, fem servir l'oblit i l'elogiem. Com és possible conciliar
aquestes perspectives antagòniques? Quines diferències hi ha entre
amnèsia i oblit?
Oblidem
perquè sinó seria quasi impossible viure una vida normal amb totes
les informacions que hem pogut aprendre, veure o sentit en tota la
nostra vida. Ens fa ràbia quan no ens recordam de alguna cosa
important per a aquell moment però, tenir una mala memòria en
relació als esdeveniments de tota una vida, significaria també que
has tingut una vida plena d'experiències que amb el temps i la
quantitat, van desapareixent a la mida que creixes, fent-te ser,
doncs, una persona madura i que ja ha viscut molt. L'oblit és un
mecanisme de defensa: la ment es defensa de les experiències
doloroses excloent-les activament de la consciència. L'amnèsia és
més involuntària i es deu a un mal funcionament cerebral a causa
d'un accident cerebrovascular, etc... L'oblit és un acte inconscient
que pot tenir diversos motivatius??
com el negar-se a... o no voler... L'oblit és mes selectiu, és a
dir que són sol fragments o fragment d'alguna cosa que deuria de
recordar-se mentre que l'amnèsia és generalitzada, són verdaderes
llacunes on la informació de diversos buits queda fins a cert punt
perduda. En el cas dels oblit la informació pot recuperar-se
fàcilment en comparació de l'amnèsia on es requereix un treball
mes ardu i moltes vegades la informació pot quedar una miqueta
distorsionada o incerta.
0,25
*
“Tu et recordes del que et convé” és una expressió comuna. Què
significa?
Significa
que només recordes allò que es d'una certa importància, però
solament per a tu. Com a exemple diríem que la nena anà a comprar
un nou vestit a la botiga però la seva mare, abans de sortir de casa
li diu “compra'm també una samarreta a la botiga del costat del
teu vestit”. A la nena se'n li va
oblidar la samarreta de la mare, però mai el seu vestit, sent que
les dues botigues hi són una al costat
de l'altre.
0,25
*
En quines situacions de la vida quotidiana es produeixen
interferències proactives i retroactives en el record?
Si
avui estudiem una llista de paraules en anglès per a un examen i
demà estudiem una llista de paraules per a un examen de francès, és
possible que demà passat en l'examen d'anglès quan intentem
recordar la llista de paraules en anglès ens “molestin” les
paraules franceses que el dia d'abans havíem llegit. Això pot ser
explicat per la teoria de la interferència, que dóna per descomptat
que l'oblit reflecteix el dany o interferència causat a la petjada
de memòria per altres petjades, depenent del grau de similitud entre
les dues petjades de memòria que s'interfereixen.
Cal
diferenciar dos tipus d'interferència. La interferència proactiva
es produeix quan el nou aprenentatge és perjudicat per vells
aprenentatges i la interferència retroactiva es produeix quan el nou
aprenentatge dificulta el record d'aprenentatges passats.
0,5
*
Quina diferència hi ha entre alteració de la memòria i distorsió
de la memòria? Explica els set pecats de la memòria segons Daniel
Schater.
La
memòria és un dels processos cognitius que major implicació té en
l'estructuració de l'activitat humana doncs la seva principal funció
consisteix a fixar, emmagatzemar i reproduir la informació que
arriba de l'entorn al cervell. No obstant això, existeixen alguns
casos on aquest procés s'afecta impossibilitant l'adequada recepció
de la informació. Entre les alteracions de la memòria una de les
més conegudes (probablement a causa de la publicitat que li ha fet
el cinema i la literatura) és l'amnèsia.
Durant
aquests processos s'afegeix informació al record que, d'aquesta
manera, pot quedar deformat, per diverses raons: Quan percebem un
succés, també ho interpretem, de tal manera que el que
s'emmagatzema en la memòria es basa en part en la percepció, però
també en el coneixement previ i en inferències probables
(suposicions) sobre aspectes de la situació no percebuts o no
entesos per complet. Però a més, aquesta interpretació
emmagatzemada probablement és fragmentària, per la qual cosa quan
intentem recuperar (recordar) el succés un temps després, només
comptem amb fragments més o menys detallats, i a partir d'ells
reconstruïm el succés inicial, emplenant els buits que falten
d'acord amb les nostres expectatives i prejudicis o basant-nos una
vegada més en el nostre coneixement previ sobre el tema, intentant
donar coherència al recordat.
Pecar
per distracció. Schacter esmenta com a 2do
pecat a la distracció. Per exemple, si algú no para esment al nom
de la persona que li estan presentant òbviament no podrà
recordar-ho. En els nostres cursos sobre desenvolupament de la
memòria vam aprendre que l'atenció es vincula amb l'interès, amb
el desig de recordar i amb l'acció; novament valorem la importància
del repàs actiu.
El
3er pecat és el bloqueig: “ho tinc en
la punta de la llengua però no ho puc dir”. L'experiència ens diu
que l'esforç excessiu per recordar – la força bruta- pot
obstaculitzar l'aparició del record. Amb tècniques de relax i
activació de sistemes de cerca el cervell ens portarà el record més
tard, sense esforç algun.
Els
pecats anteriors són per omissió però Schacter planteja pecats de
comissió.
El
4t pecat és recordar el fet però alterar la font. Això pot portar
a desastres com sostenir que una persona va cometre un crim que no va
cometre. Les falles de la memòria despullen els defectes del sistema
de testimonis en els processos legals.
El
5t pecat és el de suggestió. Un cert
record pot ser induït o modificat de diverses maneres per
manipuladors de la memòria, fent-nos recordar fets inexistents o
aconseguint crear associacions falses però que acabem acceptant.
El
6t pecat és que els nostres
coneixements i creences actuals alteren el record original. Adaptem
el passat al que ara creiem.
El
7mo pecat és el de persistència. Es
refereix a la reiteració d'episodis que preferiríem oblidar. Això
es dóna amb freqüència en els fets traumàtics.
0,5
ÉS
un poc més difícil corregir els teus treballs perquè no ho
presentes ordenat, no numeres les preguntes, no destaques els títols
amb negreta o canvi de color,.....
7-1
= 6
No hay comentarios:
Publicar un comentario