ELS
PROCESSOS INCONSCIENTS.
1.
Resumeix com ha anat evolucionant el terme inconscient al llarg del
temps.
S'ha
considerat que la doctrina de Plotí sobre l'ànima és un precedent
remot de la noció d'inconscient. En la història de la filosofia la
noció d'inconscient es remunta a alguns filòsofs racionalistes com
Leibniz. També Schelling accepta l'existència de l'inconscient i
alguns filòsofs irracionalistes, com Ludwig Klages, el consideren
com una mena de doble de la consciència, però fora de tot control
per part del jo. Aquestes concepcions parteixen d'una prèvia
caracterització de la consciència entesa com un lloc o un dipòsit
dels actes psíquics. Bergson, en canvi, tracta l'inconscient com una
forma de la memòria no actual, sinó virtual, que sempre es
conserva. La noció d'inconscient comença a adquirir rellevància en
la psicologia de finals del segle XIX, i arrenca de la noció de
llindar de la consciència elaborada primerament per J.F. Herbart.
Posteriorment, i ja en l'àmbit ple de la psicofísica, E. H. Weber i
Th. Fechner van elaborar de manera més precisa la noció de llindars
de la sensació (veure llei de Weber-Fechner) i van assenyalar que
una gran part de la vida psíquica és de natura inconscient. Però
la plena importància de l'inconscient apareix amb la psicoanàlisi
de Freud. Les seves investigacions el van portat al descobriment de
què aquestes no són conductes sense sentit, sinó que és necessari
buscar el seu significat en una instància psíquica desconeguda pel
propi subjecte que va dur a terme l'estrany comportament. Aquesta
instància psicològica, respecte a la qual no som conscients,
conseqüentment va ser anomenada per Freud inconscient.
2.
El problema cervell-ment, explica les diferents teories que
l'intenten explicar? Amb quina t'identifiques més? Justifica la teva
resposta.
La
neurociència investiga l'estructura i organització del cervell humà
i dels processos mentals. No obstant això desxifrar el problema
cervell-ment què és la consciència, per què somien o com
influeixen les drogues en el cervell continua essent objecte de debat
filosòfic o científic. Els estudis sobre la ment, tant d'autors
clàssics com d'investigadors actuals, podem agrupar-los en tres
teories:
A)
Dualisme: Consideren que el cervell i la ment són dues entitats
independents que poden interactuar o no, però que tenen
característiques diferents.
B)
Monisme: Rebutgen la divisió entre el cervell i ment. Francis Crik,
premi Novel pel seu descobriment de l'ADN reivindica que la ment i el
seu atribut més misteriós és més que el resultat del treball de
les neurones organitzades. La ment depèn de l'activitat cerebral no
és una realitat independent.
C)
Emergentisme: Considera que la consciència emergeix de
l'organització cerebral i és capaç de re actuar el cervell i
dirigir-ne els passos.
La
teoria de la qual més m'identifico és la teoria C), de
l'Emergentisme. I això es perquè jo també crec en què la
consciència prové de la nostra organització cerebral pel fet de
què tot allò que veiem, toquem, sentim, vivim, tot anirà cap al
cervell per poder entendre-ho de totes les formes possibles. (Perquè
passa allò i no això, els colors, les formes, les textures, les
situacions, l'anàlisi de cada petit detall,...) Així què d'aquesta
manera cadascú tendrà consciència encara que (potser) a diferents
nivells i a partir d'aquesta consciència que és universal (ja que
tots tenim consciència), els nostres passos seguiran el seu camí.
3.
Què és la consciència? Explica les seves característiques. Quines
són les conseqüències dels estats alterats de la consciència?
La
consciència és una experiència subjectiva del coneixement d'un
mateix i de la realitat. Està formada per experiències del món
exterior (imatges, sons, colors, sensacions), experiències del món
interior (fantasies, records i somnis) i experiències mentals i
emotives (sorpresa, dolor, felicitat, odi i temor). Les
característiques principals de la consciència són: Implica la
memòria a curt termini, és independent de les entrades sensorials
(per exemple, fantasiar), exigeix atenció dirigible, té la
capacitat de fer interpretacions alternatives de dades complexes o
ambigües, desapareix en el son profund, reapareix en somiar, almenys
en una forma canviada o desordenada, encobreix modalitats sensorials
bàsiques diferents en una experiència singular unificada. Els
estats alterats de la consciència poden originar aquestes
conseqüències: alteracions del pensament, pèrdua de la noció del
temps, pèrdua de control, canvi en l'expressió de les emocions,
alteracions perceptives i canvis en la imatge corporal, canvi en el
sentit o significat i suggestibilitat.
4.
Què s'entén per inconscient?
L'inconscient
és una de les parts del jo o de la ment que, segons la psicoanàlisi,
constitueixen el conjunt del psiquisme humà. Inclouria tots els
pensaments ocults, els desitjos reprimits i els condicionants que
guien l'acció del subjecte sense que aquest els pugui controlar. El
terme va ser popularitzat per Sigmund Freud i ha passat al lèxic
comú com a sinònim de "no racional". Per a la
psicoanàlisi, l'inconscient es manifesta en: els lapsus del
subjecte, els somnis, els símptomes neuròtics i els acudits. S'hi
pot accedir usant la hipnosi o per associació lliure amb teràpies
específiques. Es pot intentar alliberar amb drogues o tècniques de
relaxació, el popular "deixar la ment en blanc.
5.
Resumeix com entenien l'inconscient els diferents representats i
corrents filosòfics i psicològics fins a Freud.
S'ha
considerat que la doctrina de Plotí sobre l'ànima del món és un
precedent remot de la noció d'inconscient. En la història de la
filosofia la noció d'inconscient es remunta a alguns filosòfics
racionalistes com Leibniz per exemple, que el concep com un límit de
la consciència en què es produeixen representacions fosques o molt
febles. També Schelling accepta l'existència de l'inconscient i
alguns filòsofs irracionalistes com Ludwig Klages el consideren com
una mena de doble de la consciència, però fora de tot control per
part del jo. Aquestes concepcions parteixen d'una prèvia
caracterització de la consciència entesa com un lloc o un dipòsit
dels actes psíquics. Bergson tracta l'inconscient com una forma de
la memòria no actual, sinó virtual, que sempre es conserva. La
noció d'inconscient comença a adquirir rellevància en la
psicologia de finals del segle XIX i arrenca de la noció de llindar
de la consciència elaborada primerament per J.F Herbart.
Posteriorment, i ja en l'àmbit ple de la psicofísica, E.H Weber i
Th. Fechner van elaborar de manera més precisa la noció de llindars
de la sensació i van assenyalar que una gran part de la vida
psíquica és de natura inconscient. Però la plena importància de
l'inconscient apareix amb la psicoanàlisi de Freud. Les seves
investigacions el van portat el descobriment de què aquestes no són
conductes sense sentit, sinó que, és necessari buscar el seu
significat en una instància psíquica desconeguda pel propi subjecte
que va dur a terme l'estrany comportament. Aquesta instància
psicològica, respecte a la qual no som conscients, conseqüentment
va ser anomenada per Freud inconscient.
6.
Explica com Freud va descobrir l'existència de l'inconscient.
Sigmund
Freud inicia la seva obra cercant un mètode per a curar els
trastorns psíquics però, poc a poc, passa a elaborar una teoria
general sobre l'ésser humà i la cultura. Sospita que l'ésser humà
no es tan racional com clàssicament s'ha afirmat (home = animal
racional), sinó que impulsos irracionals i inconscient determinen el
seu comportament. Les més nobles idees i els més bons sentiments
són màscares. Acabats els seus estudis de medicina, obté una beca
i se'n va a París on Charcot fa ús de la hipnosi en el tractament
de la histèria. Intueix l'existència d'un inconscient: si els
símptomes histèrics (originats per conflictes que el malalt
desconeix) poden ser manipulats mitjançant la hipnosi, aleshores
podem pensar que aquest pot no saber el que sap. De nou a Viena, amb
Breuer, fan reviure als malalts els conflictes emocionals o traumes
de la seva infància. Si un trauma amagat i reprimit emergeix a la
consciència, desapareix el transtorn psíquic. Teoritza que
qualsevol vivència conflictiva i desagradable queda soterrada i
amagada a l'inconscient. La repressió és el mecanisme que ens
defensa d'aquest trauma. Ara bé, els continguts reprimits, si bé
soterrats, són una energia continguda que produeix manifestacions
externes com ara els símptomes histèrics. Si aquests continguts
passen de l'inconscient al conscient, aleshores la ment queda
alliberada (catarsi), tot esvaint-se les manifestacions externes o
malalties psíquiques neuròtiques. Lentament, Freud tendeix a
abandonar la suggestió hipnòtica com a mètode d'accés als
conflictes amagats i adopta tècniques alternatives com ara la lliure
associació d'idees o la interpretació dels somnis.
7.
Explica com representà Freud la ment i com va anar canviant, amb el
temps, aquesta representació.
Encara
que al llarg de la seva carrera Freud va intentar trobar patrons de
repressió entre els seus pacients que derivessin en un model general
per a la ment, va observar que els seus diferents pacients reprimien
fets diferents. Va advertir, a més, que el procés de la repressió
és en si mateix un acte no conscient (és a dir, no ocorreria a
través de la intenció dels pensaments o sentiments conscients).
Freud
va buscar una explicació a la forma d'operar de la ment. Va proposar
una estructura de la mateixa dividida en tres parts: l'Allò, el Jo i
el Superjo.
L'Allò
representa les pulsions o impulsos primigenis i constitueix, segons
Freud, el motor del pensament i el comportament humà. Conté els
nostres desitjos de gratificació més primitius.
El
Superjo, la part que contraresta a l'Allò, representa els pensaments
morals i ètics. El Jo roman entre tots dos, i actua intervenint
entre les nostres necessitats primitives i les nostres creences
ètiques i morals. No és sinònim de la consciència (existeixen
parts del Jo que són inconscients). Un Jo saludable proporciona
l'habilitat per adaptar-se a la realitat i interactuar amb el món
exterior d'una manera que representi el millor compromís entre els
desitjos i mocions pulsionals de l'Allò i les demandes restrictives
o punitives provinents del Superjo.
8.
Com es manifesta l'inconscient segons Freud?
En
1900 Freud va escriure “La interpretació dels somnis” i podem
resumir la interpretació psicoanalítica dels somnis en aquestes
idees, ja que l'inconscient no és observable però es manifesta en
determinats comportaments com els somnis.
L'associació
espontània, els somnis revelen l'existència de l'inconscient, els
continguts del somni i resistències del subjecte, la censura,
l'elaboració dels somnis (condensació, desplaçament i
dramatització), i els símbols onírics. L'inconscient es manifesta
també en els actes fallits de la nostra vida quotidiana, és a dir,
en els errors que ens delaten, en els oblits que mai hauríem
desitjat.
9.
Són els somnis la realització dels nostres desitjos? Com és
possible l'existència de somnis dolorosos?
En
la seva obra més coneguda, La interpretació dels somnis (Die
Traumdeutung, 1900), Freud explica l'argument per postular el nou
model de l'inconscient i desenvolupa un mètode per aconseguir
l'accés al mateix, prenent elements de les seves experiències
prèvies. Com a part de la seva teoria, postula també l'existència
d'un preconscient, que descriu com la capa entre el conscient i
l'inconscient (el terme subconscient és utilitzat popularment, però
no forma part de la terminologia psicoanalítica). La repressió, per
la seva banda, té gran importància en el coneixement de
l'inconscient. D'acord amb Freud, les persones experimenten sovint
pensaments i sentiments que són tan dolorosos que no poden
suportar-los. Aquest es refereix a aquesta idea al llarg de tota la
seva obra, principalment en els seus Treballs sobre metapsicologia.
Aquests pensaments i sentiments (igual que els records associats a
ells) no poden, segons va sostenir, ser expulsats de la ment, però
sí poden ser expulsats del conscient per formar part de
l'inconscient, mantenint el reprimit la seva efectivitat psíquica i
retornant en forma d'alguna de les seves produccions.
10.
Explica què entén Freud per “pulsió” i com, també, va anar
evolucionant aquesta teoria. A quina conclusió arriba finalment?
Freud
estava especialment interessat en la dinàmica d'aquestes tres parts
de la ment. Va argumentar que aquesta relació està influenciada per
factors o energies innates, que va cridar pulsions. Va descriure dues
pulsions antagòniques:
Eros
o pulsió de vida, una pulsió sexual tendent a la preservació de la
vida.
Tanatoris
o pulsió de mort. Aquesta última representa una moció agressiva,
encara que de vegades es resol en una pulsió que ens indueix a
tornar a un estat de calma, Principi de *nirvana o no existència,
que va basar en els seus estudis sobre protozous (Més enllà del
principi de plaure). Freud també va sostenir que la libido madura en
els individus per mitjà del canvi del seu objecte. Va argumentar que
la sexualitat infantil és "polimòrfic ament perversa", en
el sentit que una gran varietat d'objectes poden ser una font de
plaure. Conforme les persones van desenvolupant-se, van fixant-se
sobre diferents objectes específics en diferents fases:
Fase
oral, exemplificada pel plaure dels bebès en la lactància.
Fase
anal, exemplificada pel plaure dels nens en controlar els seus
esfínters.
Fase
fàl·lica. Va proposar llavors que arriba un moment en què els nens
passen a una fase on es fixen en el progenitor de sexe oposat
(complex d'Èdip) i va desenvolupar un model que explica la forma en
què encaixa aquest patró en el desenvolupament de la dinàmica de
la ment. Cada fase és una progressió cap a la maduresa sexual,
caracteritzada per un fort Jo i l'habilitat per retardar la
necessitat de gratificacions.
Període
de latència, període en què es desenvolupen forces psíquiques que
inhibeixen l'impuls sexual i redueixen la seva adreça.
Fase
genital, sorgeix en l'adolescència quan maduren els òrgans
genitals. Hi ha un sorgiment dels desitjos sexuals i agressius.
11.
Explica la diferència entre inconscients – subconscient i no
conscient segons la psicoanàlisi.
Si
ben l'inconscient no és observable, es manifesta en determinats
comportament. Es manifesta en les somnis, escenificacions imaginàries
en les quals es realitzen els nostres desitjos inconscients i
reprimits; però aquestes escenificacions, -el contingut manifest del
somni-, s'han d'interpretar per accedir al seu contingut no
disfressat, -el contingut latent. Els somnis són el «camí ral»
cap a l'inconscient. L'inconscient es manifesta també en els actes
fallits de la nostra vida quotidiana, o sigui, en els errors que ens
delaten, en els oblits que mai haguéssim desitjat. En la vida
psíquica res és casual, tot té una causa: no hi ha indeterminisme.
També els acudits ens informen del nostre inconscient, són
descàrregues psíquiques, petits actes d'alliberament de les nostres
tensions inconscients. Aquesta definició també podria fer servir
per al concepte de no conscient.
Quan
parlam del subconscient, aquest és refereix a l'inconscient, al
feblement conscient o al que, per trobar-se «per sota del llindar de
la consciència», resulta difícilment assolible per aquesta o
definitivament inaccessible.1 Actualment el seu ús està més difós
en el llenguatge llec que com a part del lèxic psicoanalític o
psicològic. En els primers escrits de Sigmund Freud, en particular
en alguns dels seus treballs prepsico analítics primerencs en
idioma francès, el terme va ser utilitzat com a sinònim
d'inconscient. Freud va abandonar després aquesta denominació
perquè es prestava per a equívocs. La paraula «subconsciència»
deixa d'aparèixer en la literatura psicoanalítica a partir de 1900,
amb la publicació en la crítica explícita de Freud a la
utilització del terme:
També
de la distinció entre supra consciència i subconsciència,
predilecta de la bibliografia més recent sobre les psiconeurosis,
tenim nosaltres que mantenir-nos allunyats, doncs precisament sembla
destacar l'equiparació entre el psíquic i el conscient.
12.
Explica en què difereixen les teories de Freud de les de:
a.
A. Adler
b.
C. Jung
Tant
Alfred Adler i el suís Carl Jung encapçalaren les primeres
escissions del moviment psicoanalític. Adler no acceptava l'origen
sexual de tots els trastorns mentals, també els pot causar un
complex d'inferioritat provocat per factors socials. Jung s'enfrontà
amb Freud remarcant l'existència d'un inconscient col·lectiu que,
com mites o arquetips profundament arrelats, pauten el comportament
humà.
c.
H. Marcuse – E.Fromm (freudo – marxista).
El
freudo-marxisme de Herbert Marcuse i Erich Fromm proposen, com ja
permet copsar el seu nom, la conciliació dels anhels d'ambdós
pensadors a fi de fer possible l'aparició d'un ésser humà
plenament emancipat, un ideal només possible reconeixement el risc
tant d'alienació social i econòmica com d'alienació o oblit de la
dimensió sexual i inconscient.
d.
Wittgenstein
Per
una altra banda, ha estat freqüent la crítica de manca de rigor
científic en bona part de l'obra freudiana. Wittgenstein, per
exemple, posava objeccions a les categories psicoanalítiques
qualificant-les de “fantasies pseudoexplicacions” mentre que...
e.
K. Popper
Karl
Popper posava la psicoanàlisi com a model de pseudociència: davant
dos enunciats psicoanalítics oposats no hi ha manera d'eliminar,
empíricament, cap d'ells.
f.
Philip Merikle
Afirma
que “sovint pensam que la ment i la consciència són sinònims,
que ens enteram de tot el que és important per la nostra
supervivència, però quan més estudiam l'inconscient humà, més
ens adonam de quant ens escapa”.
g.
Neurobiòlegs
Plantegen
un apropament asèptic de la ment. Prefereixen parlar de distints
nivells de la consciència i eviten haver de parlar de termes
valoratius com la repressió. Els darrers avenços han permès
conèixer que existeixen processos mentals ultraràpids que semblen
la presa de consciència de la realitat. Segons sembla, el cervell
funciona contínuament de forma analògica, és a dir, fent un
tractament instantani intuïtiu i global de la informació.
13.
Resumeix la teoria de l'inconscient de Jung.
La
teoria de Jung divideix la psique en tres parts. La primera és el
Jo, el qual s'identifica amb la ment conscient. Relacionat
properament es troba l'inconscient personal, que inclou qualsevol
cosa que no estigui present en la consciència, però que no està
exempta d'estar-ho. L'inconscient personal seria com el que les
persones entenen per inconscient en tant inclou ambdues memòries,
les que podem atreure ràpidament a la nostra consciència i aquells
records que han estat reprimits per qualsevol raó. La diferència
estreba que no conté als instints, com Freud incloïa. Després de
descriure l'inconscient personal, Jung afegeix una part al psiquisme
que farà que la seva teoria destaqui de les altres: l'inconscient
col·lectiu. Podríem cridar-li senzillament la nostra “herència
psíquica”. És el reservatori de la nostra experiència com a
espècie; un tipus de coneixement amb el qual tots naixem i
compartim. Encara així, mai som plenament conscients d'això. A
partir d'ell, s'estableix una influència sobre totes les nostres
experiències i comportaments, especialment els emocionals; però
solament li coneixem indirectament, veient aquestes influències.
Existeixen certes experiències que demostren els efectes de
l'inconscient col·lectiu més clarament que unes altres.
L'experiència d'amor a primera vista, el dejà vu (el sentiment
d'haver estat anteriorment en la mateixa situació) i el
reconeixement immediat de certs símbols i significats d'alguns
mites, es poden considerar com una conjunció sobtada de la realitat
externa i interna de l'inconscient col·lectiu. Altres exemples que
il·lustren amb més amplitud la influència de l'inconscient
col·lectiu són les experiències creatives compartides pels
artistes i músics del món en tots els temps, o les experiències
espirituals de la mística de totes les religions, o els paral·lels
dels somnis, fantasies, mitologies, contes de fades i la literatura.
Jung pensava sobre l'inconscient col·lectiu com una memòria
col·lectiva, la memòria col·lectiva de la humanitat. Ell pensava
que la gent estaria més sintonitzada entre membres de la mateixa
família i grups socials, culturals i de raça, però que no obstant
això hi hauria una ressonància de fons de tota la humanitat: una
experiència mitjana (un fons d'experiències) de les coses bàsiques
que tota la gent experimenta (comportament maternal, patrons socials,
estructures d'experiència i pensament). No seria tant una memòria
de persones particulars en el passat com una mitjana de les formes
bàsiques d'estructures de memòria: aquests són els arquetips. La
noció de Jung d'inconscient col·lectiu cobra extremadament bon
sentit en el context de l'aproximació de Sheldrake. La teoria de la
ressonància mòrfica conduiria a una reafirmació radical del
concepte de Jung d'inconscient col·lectiu.
D'acord
amb Jung, l'inconscient col·lectiu està dividit en quatre nivells.
El primer nivell és l'inconscient individual: només els records
individuals són part d'ell. Jung va afegir tres nivells més. Els
membres de la mateixa família tenen molts símbols comuns en el seu
llenguatge i comportament. Aquest grup comú de símbols és part del
segon nivell: l'inconscient familiar. El tercer nivell és
l'inconscient social o cultural, comú als individus que comparteixen
la mateixa cultura. Finalment, en el quart nivell, se situa
l'inconscient col·lectiu primordial. Conté les idees i símbols més
generals de la humanitat, tals com la por comuna a la foscor, els
instints, etc. En aquest inconscient Per Jung l'inconscient
col·lectiu és una realitat biològica. No obstant això, sota les
premisses de la biologia convencional, no hi hauria forma que les
experiències i mites de, per exemple, les tribus africanes,
tinguessin alguna influència sobre els somnis d'algú a Suïssa de
descendents no africans, la qual cosa és el tipus de coses que Jung
pensava que ocorrien. Per a ell, existeixen certes experiències que
demostren els efectes de l'inconscient col·lectiu més clarament que
unes altres. L'experiència d'amor a primera vista, el dejà vù (el
sentiment d'haver estat anteriorment en la mateixa situació) i el
reconeixement immediat de certs símbols i significats d'alguns
mites, es poden considerar com una conjunció sobtada de la realitat
externa i interna de l'inconscient col·lectiu. Altres exemples que
il·lustren amb més amplitud la influència de l'inconscient
col·lectiu són les experiències creatives compartides pels
artistes i músics del món en tots els temps, o les experiències
espirituals de la mística de totes les religions, o els paral·lels
dels somnis, fantasies, mitologies, contes de fades i la literatura.
14.
Comenta el que has extret dels diferents experiments sobre
l'inconscient.
He
de dir què de tots els experiments no puc escollir entre un o un
altre, ja que tots tenen experiments diferents en relació a allò
que volen obtenir encara què amb un mateix objectiu però malgrat
això, em va parèixer alguns d'aquestos, uns tipus d'experiment de
caire una mica fort així com hi ha d'altres que són fins i tot
bastant creatius com per exemple en una altra investigació es deia
que s'havia sotmès a dos grups de voluntaris a una percepció
subliminal. Se'ls va mostrar una sèrie d'ideogrames xinesos per a
què avaluassin quins representaven conceptes alegres i quins
tristos, en un dels grups els ideogrames anaven acompanyats de la
imatge d'una cara alegre o trista, projectades durant 4 milisegons
impossibles de percebre, a l'altre grup les cares van ser projectades
durant un segon, de manera que puguessin ser vistes. Curiosament la
presència d'una cara va condicionar la valoració dels ideogrames i
el grup en el que la percepció havia set subliminal. És a dir, la
nostra ment pot ignorar un missatfe conscient, abstraure's i
concentrar-se només en els que ens interessa si així ho requerim,
però no pot evitar veure's afectada per un missatge inconscient.
15.
Llegeix els textos següents i respon les preguntes:
“Els
lapsus linguae” - · Comenta el text que acabes de llegir i explica
quina relació té amb el tema que acabam de treballar.
·
Podries posar més exemples de lapsus linguae?
Lapsus
linguae és una locució llatina que significa “errada o entrebanc
involuntari o inconscient quan parlam”. Té una important relació
amb el tema ja que és un dels vocables que la psicoanàlisi va
popularitzar quan va anomenar així a un dels seus conceptes i els va
proposar com una via directa a l'inconscient. Un altre exemple de
lapsus linguae seria:
1.
Plou sobre millat. 'Plou sobre mullat'.
2.
No podia ficar el cotxe en el peu. 'No podia ficar el peu en el
cotxe.'
No hay comentarios:
Publicar un comentario