domingo, 1 de diciembre de 2013

DIETARI DE LA SETMANA (25-29/11) + QÜESTIONS DEL TEMA 4: ELS PROCESSOS COGNITIUS.

Aquesta setmana, varem quasi acabar l'últim tema que estem fent, el tema quatre sobre els processos cognitius que ja vaig parlar i comentar a l'altre dietari i també a les activitats inicials. Com a acabament del tema, varem veure i explicar diverses facetes de la percepció i els seus referents però principalment en va cridar més l'atenció les lleis de la percepció i les il·lusions òptiques que ens va ensenyar la professora. I també les diferents teories sobre la percepció.
No cal dir que els meus moments preferits varen ser els moments en el quals teníem que intentar descobrir aquella cara o dibuix d'una de les il·lusions òptiques, les quals a més de ser difícils a vegada de veure, també diuen molt sobre la personalitat i percepció d'una persona.
Si parlam sobre les teories de la percepció parlaríem de la teoria empirista. L'empirisme clàssic va ser un corrent important els representants del qual són Hume, Hartley i Wundt, entre uns altres.
Aquest corrent es denomina constructivisme, i considera que la percepció no pot aïllar-se de l'activitat cognitiva del subjecte. En l'acte de la percepció el subjecte projecta la seva atenció cap a determinades característiques ambientals i llavors muestrea, és a dir, selecciona certa quantitat d'informació dels objectes i estímuls rebuts. Alhora, aquesta informació activarà o modificarà els esquemes en què s'enquadrarà la percepció, donant-li un significat.
Com a contrast tendrien l'escola de la Gestalt que ha sigut considerat el concepte d'organització com a resultat directe dels processos sensorials. No existeixen sensacions pures sinó sensacions organitzades. L'organització perceptiva seria el resultat dels processos físics que tenen lloc en l'escorça cerebral. Hi hauria un cert isomorfisme (una igualtat de forma) entre l'estimulació externa i els efectes que aquesta produeix en el cervell. Així doncs, la nostra percepció seria el resultat d'una adaptació biològica al mitjà. No cabria la possibilitat de plantejar-nos si el que percebem és una mera realitat subjectiva o una correspondència amb el que és realitat en el nostre llindar de percepció. La visió que la percepció ens proporciona està ordenada en si mateixa, estructurada amb els caràcters propis d'un tot. Les parts de la percepció depenen del tot de la percepció.
Jo, si tingués que escollir entre ambdues teories em quedaria amb la teoria de l'escola de la Gestalt, ja que estic d'acord amb la citació de “les parts de la percepció dependen del tot de la percepció”, com quan escoltam una música, el conjunt de les notes, la harmonia en què es transforma sense que ho ens adonem.

- Veritable o fals:
*. Sense percepció no hi ha memòria ni pensament.
Veritable, ja que la memòria seria tot aquell conjunt de records que precisament els recorden a partir de pensaments tinguts o sensacions sentides.
* Percebre és donar significat a un estímul.
Veritable, ja que reconeixem (percebem) un estímul exterior (suor de les mans, cor batejant fort...) a partir de un estímul que ens fa fer actuar/sentir d'aquesta manera.
* La percepció és la simple suma de sensacions.
Fals, ja que la percepció no es podria ser resumida dient que solament és la simple suma de sensacions, es molt més complexa però parlant de una forma general, sí podrien dir que la percepció és la suma de sensacions.
* La deprivació sensorial no té conseqüències desastroses per a un nen.
Fals. La deprivació sensorial tindria greus conseqüències per a un nen ja que un nen el que realment fa de petit es córrer, tocar, sentir, preguntar-se el perquè d'aquest tacte o d'un altre, per això es fan servir llibres per a nens en el quals hi ha dibuixos de diferents textures. Un nen que no sent seria com un dir un nen que no viu, i si no viu, tampoc creix.
* Una il·lusió perceptiva consisteix en les discrepàncies entre allò que percebem i la realitat.
Veritable. Donaré el mateix exemple que he donat abans en altres exercicis, el exemple de quan ets a casa tot sol i comences per escoltar pitjades, o quan acabes de veure una pel·lícula de esperits que apareixen en el mirall. Ho pots veure però ho estàs fent perquè hi existeix al teu subconscient que a més de ser molt recent, sents por, el que fa que la ment “jugui” amb nosaltres. Seria com dir realitat X fantasia.

* Les persones poden percebre sense posar-hi atenció i sense adonar-se del que fan.
Veritable i també diria que fals. Veritable en un sentit perquè a vegades tenim hàbits, manies, que es queden ja registrats a la ment, fent que nosaltres fèiem coses, de les quals solen ser repetides sense adonar-nos. Però també veritable, ja que només percebem una cosa al complet quan posam la nostra atenció en allò.

Comentau les citacions següents:

* “No veiem les coses som són, les veiem com som”. Anais Nin.
Aquesta mateixa citació la vaig citar jo un dia a classe a la meva professora, donant- li de exemple una situació de què quan escoltam o quan nosaltres mateixos ho fem, com per exemple parlar mal d'algú dient “aquesta nena és una egoista i mal-humorada!”, ho fem però no basant-nos en la experiència viscuda sinó que ens basam en el què sentim a dins, o siga, els nostres sentiments, nosaltres mateixos.

* “L'ésser humà mira sense veure-hi, escolta sense sentir-hi, toca sense sentir, menja sense gust, es mou sense fixar-se en el cos, inhala sense adonar-se de les olors i fragàncies i parla sense pensar.” Leonardo Da Vinci.
És a dir, en un resum, l'ésser humà, almenys la majoria d'ells, no s'aturen a pensar i raonar les coses abans de fer-las. Algunes persones no tenen la capacitat de gaudir de cada mos a un menjar, de pensar abans de parlar, ja que cada paraula dita no és mai una paraula oblidada. També diria que la majoria de nosaltres som així per la pressa que tenim avui dia per fer-lo tot. És difícil parar a percebre i tenir la consciència de escoltar i veure les coses com realment són.

* “L'autèntic viatge de descobriment no consisteix a veure nous paisatges, sinó a saber mirar”. Marcel Proust.
Diria quasi el mateix que en la citació anterior, que saber mirar depèn de l'atenció intel·lectual d'algú, un per ell/ella mateixa deu de saber reconèixer cada moment com a únic i especial, sempre intentant trobar la millor part d'aquest i no viure en el futur o passat. És el mateix quan diem també en aquesta altra cita que, “no importa a on iràs, sinó el camí per el qual vagis”. Gaudir del moment en tot els seus aspectes. Si saps mirar tot el viatge serà meravellós i no solament la arribada.

Llegeix el text i contesta a les preguntes:

* Què és la percepció? El fet que una fotografia origini dues o més percepcions diferents, significa que no és vàlida l'analogia entre l'ull i la càmera fotogràfica?

La percepció obeeix als estímuls cerebrals aconseguits a través dels 5 sentits, vista, olfacte, tacte, auditiu i gust, els quals donen una realitat física de l'entorn. És la capacitat de rebre per mitjà de tots els sentits, les imatges, impressions o sensacions per conèixer alguna cosa. Sí que és vàlida l'analogia entre l'ull i la càmera fotogràfica ja tenim la tendència a donar per suposat que les percepcions visuals, tant com les nostres percepcions basades en els nostres sentits, són registres directes de la realitat que està clar que no són ni arbitràries ni, la majoria de les vegades, il·lusòries. Els filòsofs parlen de la creença o inconscient suposició que el món que percebem és idèntic a un món real que existeix amb independència de la nostra experiència d'aquest, i anomenen aquesta creença realisme ingenu.

* Per què afirma Irvin Rock que la percepció és més un constructe mental que un registre de la realitat?
Per què la ment no es limita a registrar una imatge exacta del món, sinó que crea el seu propi quadre. Seria com dir que “veiem les coses no com són, sinó com som”.

* L'organització perceptual significa que mentre que les sensacions es produeixen separades i sense relació entre si, les nostres percepcions capten totalitats?
El món perceptual que nosaltres creem difereix qualitativament de les descripcions del físic per estar la nostra experiència mitjançada pels nostres sentits i trobar-se construïda interiorment com una representació del món. Així, percebem, colors, sons, sabors i olors, que o bé no tenen significació en el món de la realitat física o bé tenen un significat diferent.

*Valoració crítica del text.

No podria dir que no estic d'acord en tot en què diu l'autor del text i més a més, ja sabia que els nostres ulls no tenien suficient capacitat per a percebre tot allò que ens envolta en un món com el nostre, de vibracions, on totes les coses estan en moviment. La natura de altres animals és bastant diferent de la nostra i el percebre també es “utilitza” de forma molt més concreta que amb nosaltres. Jo diria que d'aquest món on cada espècie té diferents components de percepció i sentits que els defineixen, els éssers humans serien els més ximples.
Cal dir què per a gaudir d'una vida completa i rica en sensacions, cadascú deuria de prendre-li-ho amb calma i atenció, la pressa avui dia és la nostra major enemiga.




No hay comentarios:

Publicar un comentario