Aquí deixo penjat el treball en format escrit del nostre primer treball de la primera avaluació, que va ser sobre la motivació i les emocions. També tenim un format digital d'aquest que està en un PowerPoint però no és possible penjar-lo desde aquí, ja que el format pesa molt per a aquest tipus de Blog.
MOTIVACIÓ
I EMOCIÓ
per
Belal, Moncef i Giovanna.
ÍNDEX:
1. La
naturalesa i característiques de la motivació.
1.2
Teories
de la motivació: · Teoria de la reducció de l'impuls de C Hull. ·
Teoria humanista de Maslow. · Teoria cognitiva (amb l'atribució de
Heider i la teoria de Weiner).
2.
La frustació. · Els conflictes segons Kurt Lewin. · Les emocions.
· Característiques de les emocions. · Dimensions de l'emoció.
· Bases neurofisiològiques de l'emoció.
3.
Teories sobre la conducta emocional. · Teoria de W. James- K.Lange.
· Teoria de W Canon – P. Bard. · Teoria cognitiva de S.
Schachter. · Teoria del procés oponent.
4.
L'estrès. · Definició i conceptualització. · Causes i
conseqüències. · Estratègies d'afrontament de l'estrès.
MOTIVACIÓ:
LA SEVA NATURALESA I CARACTERÍSTIQUES.
La
motivació és el mòbil que incita, manté i dirigeix l'acció d'un
subjecte per aconseguir determinats objectius. En el llenguatge comú
sol expressar-se de diverses formes: amor propi, esperit de lluita o
força de voluntat.
Algunes
característiques de la conducta motivada són les següents:
-
És prepositiva: està orientada i dirigida a una meta que
l'individu vol aconseguir. La motivació integra aspectes cognitius i
afectius, incrementa l'activació i organització de les nostres
accions.
-
És fort i persistent: aquestes qualitats són necessàries
per superar les dificultats i inconvenients que sorgeixin en el camí.
-
Els
motius estan organitzats jeràrquicament.
Uns estan dirigits a la supervivència i uns altres al creixement
personal (desenvolupar les nostres capacitats).
-
Els motius poden ser comprensibles o inexplicables, conscients o
inconscients. No sempre som conscients de la motivació de la nostra
conducta.
-
Els motius poden ser intrínsecs (per plaure o per responsabilitat) o
extrínsecs (guanyar més diners o nivell professional).
-
L'ésser humà mai està satisfet, sempre està desitjant coses
noves: “Així, el gènere humà s'afanya sense parar, però en va,
i gasta la seva vida en trames sense resultat, perquè no coneix els
límits al desig de posseir, ni sap on està el veritable delit.”
(Lucreci).
TEORIES
DE LA MOTIVACIÓ.
La
psicologia de la motivació pot ser estudiada des de tres grans
perspectives:
-
biològica (teoria de l'impuls: reduir la tensió).
-
humanística (desenvolupament complet del subjecte).
-
cognitiva (actuar de forma prepositiva per aconseguir metes).
Teoria
de la reducció de l'impuls de C. Hull.
Segons
aquesta teoria, la finalitat de tota motivació és restaurar
l'equilibri fisiològic, en aquest sentit es denomina també a
aquesta teoria, teoria homeostàtica. Posem un exemple. Suposem que
tenim gana. Es produeix una necessitat a causa d'un desequilibri
(privació de menjar), aquest desequilibri produeix un impuls a
iniciar la conducta de buscar menjar, que redueix l'impuls i acaba
l'estat de necessitat. Alguna cosa semblança ocorre en entrar en una
cambra frigorífica i el nostre organisme, per mantenir la
temperatura corporal, contreu els capil·lars sanguinis i tremola. O
quan en entrar en una sauna, es dilaten els gots sanguinis i se sua.
Malgrat
el que s'ha dit, Hull considera que la necessitat fisiològica no és
suficient per explicar la dinàmica de la motivació, perquè també
influeixen altres components, com l'afany per
aconseguir
metes, que no són fisiològics.
Teoria
humanista de Maslow.
Maslow
analitza la motivació en el context d'una teoria de la personalitat
a la qual va denominar “L'home auto-realitzat.” Segons Maslow,
les necessitats fisiològiques, que poden servir per explicar la
motivació animal, no poden explicar les motivacions
humanes
superiors. Maslow estableix els diferents motius humans en un ordre
jeràrquic (una piràmide) que consta de cinc nivells. Els quatre
primers nivells corresponen a les necessitats de
manca,
i el nivell superior correspon a la necessitat de creixement
personal. Dins de les necessitats de manca estarien:
-
En el primer nivell (base de la piràmide), les necessitats
fisiològiques: gana, set, sexe, etc.
-
En el segon nivell, les necessitats de protecció i seguretat:
sentir-se segur, evitar el dolor i malestar.
-
En el tercer nivell, les necessitats d'amor i pertinença: ser
acceptat per uns altres, sentir-se volgut, etc.
-
En el quart nivell, les necessitats de valoració: necessitat de
conèixer, d'ordre, de neteja.
Necessitats
de auto-realització: Són necessitats que es refereixen al
desenvolupament personal i que busquen fer realitat aquelles
capacitats o potencialitats que hi ha dins de cadascú: veritat,
bondat, justícia, perfecció.
“Si
deliberadament planeges ser, menys del que ets capaç de ser,
t'asseguro que seràs molt desgraciat”, deia Maslow.
Teoria
cognitiva.
La
teoria cognitiva combina les característiques personals i ambientals
per explicar la conducta d'un subjecte. Aquesta teoria descriu com
l'explicació que la gent dóna a l'èxit o al fracàs en la seva
vida incideix en la motivació. Els éssers humans volen saber per
què ocorren els esdeveniments, per què tenen èxit o
fracassen
en certes situacions de la vida i es fan preguntes d'aquest
tipus:
per què vaig suspendre l'examen?, per què el meu amic va deixar de
parlar-me?, per què no em van donar el treball?
Els
resultats predictibles d'un esdeveniment no necessiten explicacions
(no preguntem per què el sol ha sortit avui), no obstant això, els
resultats inesperats provoquen incertesa cognitiva. L'èxit i el
fracàs inesperat necessiten explicació. Això és el que intenta
Heider i Weiner.
L'atribució
de Heider.
(L'atribució és la idea que tenim sobre la causa dels nostres èxits
i fracassos).
Heider
(1958) considera que les accions humanes són degudes a dos tipus de
causes: personals o internes (capacitat i motivació) i ambientals o
externes (estables-dificultat de la tasca-, i inestables –la
sort-). Un error freqüent és explicar els èxits per causes
internes i els fracassos a causes externes, per exemple un alumne que
afirma “vaig aprovar matemàtiques i em van suspendre francès”.
La
teoria de
Weiner.
Els
teòrics cognitivistes sostenen que la conducta es determina pel
nostre pensament, no només pel fet de si se'ns recompensa o se'ns
castiga per la conducta realitzada en el passat.
Se
sosté que les persones no responen automàticament als estímuls
externs o a les condicions físiques com el gana, sinó a les seves
percepcions sobre ells. Se subratlla la motivació intrínseca i es
considera a la persona com algú actiu i curiós que busca
informació
per resoldre alguna cosa, ignorant la gana o suportant incomoditats
per aconseguir els seus objectius. Saber motivar inclouria manejar
hàbilment els interessos objectius, elaborar plans i calcular
probabilitats d'èxit o fracàs. La conducta s'inicia, es dirigeix i
es manté o abandona, mitjançant plans o projectes,
metes,
expectatives i atribucions, etc. Un dels seus pressupostos bàsics és
que les persones no responen a successos externs o condicions
físiques com la
gana o el fred, sinó a les seves interpretacions d'aquests
successos. Així, des de la perspectiva cognitiva, motivar als
estudiants significa presentar la informació com motivant en forma
de projecte, generant expectatives o hipòtesis positives sobre
aquest tema.
Consideren
a les persones com a cercadors actius d'informació per solucionar
problemes d'índole personal.
La
teoria de la motivació d'atribució.
Aquesta
teoria de la motivació pot ser considerada com la més cognitiva de
totes. Segons el seu autor, B. Weiner, el ressort d'acció bàsic és
la cerca de la comprensió. Quan un alumne rep una qualificació en
un examen, un treball o una redacció pot fer-se
preguntes
com aquestes: “Per què em van suspendre en l'examen parcial?”.
“En què em vaig equivocar en la redacció?”. Aquest alumne i
totes les persones intentem comprendre per què
les
coses succeeixen de determinada manera i atribuïm les fallades i
encerts a determinades causes. Weiner ha agrupat les diferents causes
a les quals els alumnes atribuiran l'èxit o el fracàs sota tres
epígrafs generals:
• El
primer contrasta les causes internes (com a intel·ligència,
bellesa, personalitat...) amb les causes externes (com la dificultat
objectiva d'una tasca o la popularitat demostrada d'un
oponent
polític). Vindria a ser com a factors de la persona versus factors
de l'entorn.
• El
segon contrasta causes estables (com l'aptitud o la bellesa) amb les
causes inestables (com la sort o l'humor). L'estabilitat té a veure
amb les expectatives de futur: si atribueixo una mala nota al fet que
sóc limitat intel·lectualment, és probable que esperi
que
em passi el mateix en el futur.
• El
tercer contrasta les causes controlables (en les quals qui actua
podria haver obrat d'una altra manera) amb les causes incontrolables
(com l'aptitud o certes malalties).
LA
FRUSTACIÓ.
La
frustració és una resposta emocional que apareix com fruit d'un
conflicte psicològic davant un fet no gestionat. L'impacte de la
frustració sobre una persona varia d'acord a la seva personalitat i
a diverses variables que són difícils de controlar.
Quins
tipus de frustració existeixen?
La
frustració per barrera: la persona es frustra quan existeix un
obstacle que impedeix aconseguir el seu objectiu.
La
frustració per incompatibilitat de dos objectius positius: la
frustració apareix quan existeix la possibilitat d'aconseguir dos
objectius, però aquests són incompatibles entre si.
La
frustració per conflicte evitació-evitació: es produeix per
una fugida de dues situacions negatives.
La
frustració per conflicte aproximació-aproximació: apareix quan una
persona es mostra indecisa davant una situació que provoca resultats
positius i negatius en igual mesura.
Per
què apareix?
Els
factors que generen la frustració són relatius i poden ser
diferents en cada persona, ja que a algunes persones una situació
els causarà frustració mentre que a unes altres aquesta mateixa
situació no els generi cap problema. Això és a causa de les
situacions amb les quals hem conviscut des de petits, les quals ens
preparen davant aquests factors o, per contra, ens tornen més
vulnerables davant ells.
D'altra
banda, algunes persones en certs entorns, ja sigui laborals o dins de
certes societats, seran més susceptibles a caure en un estat de
frustració, ja que si un individu es desembolica en un mitjà en què
la majoria de les persones han aconseguit les seves metes amb èxit i
ell no ho aconsegueix pot ser que experimenti amb gran facilitat una
sensació de fracàs, portant-ho com a conseqüència a la
frustració. En les societats industrialitzades el desig per l'èxit
és una necessitat en la majoria de les persones, en canvi, en les
societats primitives en ser les seves necessitats únicament les
primàries és molt més difícil que aquesta caigui en frustració,
ja que les exigències són menors. En altres casos, la persona és
massa crítica amb si mateixa, per la qual cosa aconsegueix una meta,
però considera que no l'ha aconseguit en la mesura desitjada, la
qual cosa deriva en un estat de frustració. Finalment, la frustració
pot venir de la mà d'altres persones. Això es pot observar quan
tenim la seguretat que estem desembolicant-nos bé en una activitat o
que hem triomfat en l'acompliment d'aquesta, però una altra persona
ens diu que no hem fet bé el nostre treball, o que hem fracassat en
el nostre acompliment, això farà experimentar una sensació de
frustració de gran intensitat, i per tant, també serà la forma en
què la persona desenvolupi un mecanisme de defensa.
Com
ens afecta?
La
frustració pot derivar en mecanismes de defensa com a ansietat,
ràbia, depressió, angoixa, ira o en sentiments i pensaments
autodestructius per al subjecte. Aquestes respostes davant la
frustració són en gran manera un mecanisme de defensa, com quan ens
llancen un objecte a la cara i instintivament posem les mans per
protegir-nos sense pensar o recapacitar què fer davant l'objecte,
d'igual manera els mecanismes de defensa sorgeixen involuntàriament
sense que ens percatem. Els mecanismes de defensa més freqüents
són:
Ansietat:
davant una frustració la persona pot desenvolupar ansietat, la qual
pot ser alliberada físicament mitjançant conductes usuals com moure
una cama quan estem asseguts, menjar-nos les ungles, mostrar-nos
impacients, etcètera.
Racionalització: un dels mecanismes de defensa més comuns és la racionalització. Quan racionalitzem, trobem raons lògiques, però falses, per justificar la nostra conducta, però per a nosaltres són acceptades com a veritables.
Racionalització: un dels mecanismes de defensa més comuns és la racionalització. Quan racionalitzem, trobem raons lògiques, però falses, per justificar la nostra conducta, però per a nosaltres són acceptades com a veritables.
Projecció:
consisteix en una reacció defensiva mitjançant la qual un individu
descarrega la culpa de les seves deficiències, errors i males
accions en uns altres; i atribueix a uns altres els seus impulsos,
pensaments i desitjos inacceptables.
Identificació:
es dóna quan ens identifiquem amb alguna idea o sentiment i assumim
certes característiques de la persona o persones admirades. Quan una
persona ens ajuda a tirar endavant, pot ser que copiem les seves
conductes o habilitats per ser objecte de la nostra admiració. En
imitar massa les característiques de la persona admirada l'individu
pot perdre la seva identitat.
Substitució:
és l'intent de vèncer un defecte subjectiu que existeix en cert
aspecte de l'activitat, sobresortint en un altre. És a dir, que
davant la impossibilitat d'aconseguir un objectiu en una àrea o
activitat, la persona retira els seus esforços per aconseguir
complir els seus objectius i ho substituirà sobresortint en altres
àrees, com és en el cas d'alguns nens que al no poder triomfar a
les àrees acadèmiques bàsiques com la matemàtica, llenguatge,
etcètera, ho contraresten sobresortint en altres com podrien ser els
esports o les arts.
Evasió:
la persona en veure frustrada la possibilitat de no aconseguir la
meta que s'havia proposat, arriba a abandonar la lluita per
aconseguir el seu objectiu.
Agressió:
ja sigui de forma verbal o física.
Fugida
i retirada: una persona en sentir que en un ambient o en una
discussió se li ha coartat la seva meta per la qual estava aquí i
se sent frustrada prefereix retirar-se davant la impossibilitat
d'alliberar la seva frustració mitjançant l'agressió per així
evitar el càstig que li podria implicar respondre de forma
agressiva.
La
pressió: sorgeix de l'intent d'evitar esdeveniments negatius, en
algunes ocasions pot causar més estrès que els esdeveniments
mateixos.
Consells
per superar una frustració:
Busca un pla B: quan alguna cosa ens dificulti o ens impedeixi aconseguir un objectiu que desitgem podem canalitzar el nostre esforç i energia a aconseguir una altra meta. Tenir metes substitutives, és a dir, buscar un pla B, ens ajudarà a superar la frustració.
Busca un pla B: quan alguna cosa ens dificulti o ens impedeixi aconseguir un objectiu que desitgem podem canalitzar el nostre esforç i energia a aconseguir una altra meta. Tenir metes substitutives, és a dir, buscar un pla B, ens ajudarà a superar la frustració.
Reconeix
els teus errors: d'aquesta forma podem iniciar un procés mitjançant
el qual tractarem de no cometre els mateixos errors del passat, o
sabrem com reaccionar davant els fets que ens van impedir aconseguir
una meta. Hem d'aprendre d'aquelles situacions frustrants del passat
i no veure-les com una situació desagradable, sinó com alguna cosa
que ens va deixar una lliçó i a partir d'aquest moment lluitar per
evitar que aquesta situació torni a ocórrer.
Queda't
amb la part positiva: mitjançant l'experiència creixem i aprenem.
No
busquis la perfecció: en general les idees de perfecció i
inflexibilitat són contraproduents per sanar i superar frustracions.
Fomenta la teva autoestima i pren-te les coses amb calma sense
deixar-te portar per pressions externes.
Kurt Lewin distingeix els tipus de frustració, segons el tipus de conflictes. La frustració és entesa també com un conflicte de motius, segons aquest autor tindríem el conflicte per atracció-atracció, el conflicte per evitació-evitació, el conflicte per atracció-evitació i l'últim tipus seria el conflicte per doble atracció-evitació.
El primer tipus de conflicte, atracció-atracció, consistiria que la persona es troba en una situació en la qual ha de triar entre dues opcions, però el problema sorgeix quan ens trobem que ambdues ens atreuen de la mateixa manera i no podem quedar-nos amb ambdues, sinó que hem de triar solament una d'elles.
Un exemple d'aquesta situació és quan hem de decidir-nos entre dos cotxes que ens agraden d'igual manera, tenen unes prestacions molt similars i no sabem quin dels dos comprar.
El segon tipus de conflicte, evitació-evitació, és semblat a l'anterior, la qual cosa els diferencien és que en el cas anterior, ens sentim atrets per les dues opcions i aquí ens desagraden les dues per igual, però hem d'escollir per força.
El tercer tipus és conflicte per atracció-evitació, aquest tipus es dóna quan l'alternativa que se'ns ofereix, d'una banda resulta molt atractiva però té una altra part que és tot el contrari, a més solen tenir la mateixa força, tant la part negativa com la positiva, per aquest motiu aparegui el conflicte.
L'últim tipus és el de la doble atracció-evitació. Aquest tipus seria semblat a l'anterior, però es tracta de tenir dues opcions, on ambdues tindrien la seva part positiva i negativa amb la mateixa força, de tal manera que no sabrem com prendre.
Kurt Lewin distingeix els tipus de frustració, segons el tipus de conflictes. La frustració és entesa també com un conflicte de motius, segons aquest autor tindríem el conflicte per atracció-atracció, el conflicte per evitació-evitació, el conflicte per atracció-evitació i l'últim tipus seria el conflicte per doble atracció-evitació.
El primer tipus de conflicte, atracció-atracció, consistiria que la persona es troba en una situació en la qual ha de triar entre dues opcions, però el problema sorgeix quan ens trobem que ambdues ens atreuen de la mateixa manera i no podem quedar-nos amb ambdues, sinó que hem de triar solament una d'elles.
Un exemple d'aquesta situació és quan hem de decidir-nos entre dos cotxes que ens agraden d'igual manera, tenen unes prestacions molt similars i no sabem quin dels dos comprar.
El segon tipus de conflicte, evitació-evitació, és semblat a l'anterior, la qual cosa els diferencien és que en el cas anterior, ens sentim atrets per les dues opcions i aquí ens desagraden les dues per igual, però hem d'escollir per força.
El tercer tipus és conflicte per atracció-evitació, aquest tipus es dóna quan l'alternativa que se'ns ofereix, d'una banda resulta molt atractiva però té una altra part que és tot el contrari, a més solen tenir la mateixa força, tant la part negativa com la positiva, per aquest motiu aparegui el conflicte.
L'últim tipus és el de la doble atracció-evitació. Aquest tipus seria semblat a l'anterior, però es tracta de tenir dues opcions, on ambdues tindrien la seva part positiva i negativa amb la mateixa força, de tal manera que no sabrem com prendre.
Què
són les emocions?
Una
emoció és un procés que s’activa quan l’organisme detecta
algun perill, amenaça i desequilibri amb la finalitat de posar en
marxa recursos que es troben al seu abast per controlar la situació.
Per tant, les emocions són mecanismes que ens ajuden a reaccionar
amb rapidesa davant successos inesperats que funcionen de manera
automàtica, són impulsos per actuar. Cada emoció prepara a
l’organisme per a una classe diferent de resposta; per exemple, la
por provoca un augment del batec cardíac que fa que arribi més sang
als músculs afavorint la resposta de fugida. Cada persona
experimenta una emoció de forma particular, depenent de les seves
experiències anteriors, del seu aprenentatge i de la situació
concreta. Algunes de les reaccions fisiològiques i comportamentals
que desencadenen les emocions són innates, mentre que d’altres
poden adquirir-se. Unes s’aprenen per experiència directa, com la
por o la ira, però la majoria de les vegades s’aprenen per
observació de les persones del nostre entorn, d’aquí la
importància dels pares i els professors com a model davant els seus
fills i alumnes.
Dimensions
de les emocion.
Una
emoció primària sorgeix quan un objecte o situació s'aprecia sota
un sol aspecte. Les 8 emocions primàries s'organitzen en diades:
alegria-tristesa; ira-por; expectativa-sorpresa; rebuig-grat.
Les
emocions complexes sorgeixen na partir de la combinacio entre si de
les emocions primàries. Per exemple: sorpresa+tristesa origina
decepció.
Components
de l’emoció
En
una emoció es poden distingir tres components: neurofisiològic,
conductual, cognitiu. La manifestació neurofisiològica de les
emocions pren la forma de taquicàrdia, transpiració,
vasoconstricció, hipertensió, to muscular, rubor, sequedat a la
boca, canvis en els neurotransmissors, secrecions hormonals,
respiració, etc. Són respostes involuntàries, que no es poden
controlar. Però es poden prevenir a través de tècniques
apropiades, com la relaxació.
L’observació
del comportament d’un individu, principalment la seva cara, permet
inferir quin tipus d’emocions està experimentant. Les expressions
facials, el llenguatge no verbal, el to de veu, volum, ritme,
moviments del cos, etc.
El
component cognitiu o vivència subjectiva és el que a vegades en el
llenguatge estàndard es denomina sentiment. Sentim por, angoixa,
ràbia i moltes altres emocions. El component cognitiu ens permet
identificar un estat emocional i donar-li un nom. L’etiquetatge de
les emocions està limitat pel domini del llenguatge.
Teories
sobre la conducta emocional:
- Teoria de W. James- K. Lange:
La
primera gran teoria sobre les emocions va ser proposada per dos
científics: William James, psicòleg funcionalista nord-americà (en
un conegut llibre de 1890, i en un article de 1894) i pel metge danès
Carl Lange (en una obra de 1885). És notable que dos investigadors,
sense tenir notícia l'un del treball d’un altre arribessin a
conclusions tan semblants sobre el mateix problema. D'acord amb
aquesta teoria, les accions precedeixen a les emocions, i el cervell
interpreta aquestes accions com a emocions. Quan es dóna una
determinada situació, el cervell la interpreta, donant lloc a una
resposta fisiològica característica, que pot incloure sudoració,
taquicàrdia, certes expressions facials o gestos, etc. Aquestes
respostes reflecteixes (pròpies del sistema nerviós autònom)
ocorren abans que la persona sigui conscient que està experimentant
una emoció. Només quan el cervell avalua cognitivament aquestes
respostes fisiològiques involuntàries, etiquetem aquestes respostes
com a “emocions”. Per tant, d'acord amb aquesta teoria, no hi ha
cap emoció generada únicament per l'activitat del sistema nerviós
central. No hi ha una experiència central i directa de l'emoció en
un centre específic del cervell.
La teoria de James i Lange té un cert grau de validesa, encara que no ofereix una explicació completa de l'experiència emocional. Un dels problemes d'aquesta teoria és que sosté que les respostes fisiològiques han de ser diferents per a cada emoció. Si no fos així, com distingiríem la por de l'amor?, la sorpresa de la tristesa? Cal recordar que el que ens informa sobre les emocions és la nostra interpretació de les reaccions fisiològiques involuntàries; per tant, diferents emocions (tristesa, alegria, ràbia, por, etc) haurien de tenir associats, segons la teoria, diferents correlats fisiològics (sudoració, taquicàrdia, tremolors, etc). Però la nostra experiència quotidiana ens diu que això no sempre és així. També els experiments de Walter Cannon i Philip Bard van mostrar que les reaccions fisiològiques que acompanyen a diferents emocions són les mateixes en una emoció o una altra.
La teoria de James i Lange té un cert grau de validesa, encara que no ofereix una explicació completa de l'experiència emocional. Un dels problemes d'aquesta teoria és que sosté que les respostes fisiològiques han de ser diferents per a cada emoció. Si no fos així, com distingiríem la por de l'amor?, la sorpresa de la tristesa? Cal recordar que el que ens informa sobre les emocions és la nostra interpretació de les reaccions fisiològiques involuntàries; per tant, diferents emocions (tristesa, alegria, ràbia, por, etc) haurien de tenir associats, segons la teoria, diferents correlats fisiològics (sudoració, taquicàrdia, tremolors, etc). Però la nostra experiència quotidiana ens diu que això no sempre és així. També els experiments de Walter Cannon i Philip Bard van mostrar que les reaccions fisiològiques que acompanyen a diferents emocions són les mateixes en una emoció o una altra.
- Teoria de W Canon – P. Bard:
En
els anys 30 del segle XX, Cannon i Bard van demostrar que les
reaccions corporals que acompanyen a diferents emocions són les
mateixes en una emoció o una altra, la qual cosa contradiu un dels
supòsits bàsics de la teoria de James i Lange. Si una persona està
nerviosa o té por es produeix un augment del ritme cardíac, els
músculs es tensen, augmenta la velocitat de la respiració. Això
suposa un dur cop per a la teoria de James i Lange, perquè si les
reaccions fisiològiques són les mateixes per a diverses emocions, i
si nosaltres experimentem les emocions informats per aquestes
reaccions fisiològiques, resulta que no tenim manera de distingir
emocions diferents, no podrem mostrar reaccions emocionals diferents
davant les mateixes reaccions fisiològiques.
La teoria defensada per Cannon i per Bard parteix dels estudis sobre el funcionament del sistema nerviós central. Segons aquests investigadors, quan ens esdevé un fet que suscita en nosaltres una emoció el que succeeix és que els impulsos nerviosos porten simultàniament aquesta informació a dos llocs del cervell: l'escorça i el tàlem. L'escorça és l'àrea del cervell on tenen lloc els processos complexos de pensament que ens fan comprendre si l'esdeveniment percebut és una amenaça, és alguna cosa que pot tenir repercussions positives per a nosaltres, és alguna cosa inesperat, etc. Aquesta avaluació que fa l'escorça cerebral seria suficient per produir l'emoció. Alhora, la informació arriba al tàlem, on es produeixen diversos canvis fisiològics que no són específics d'una emoció determinada, sinó que es produeixen com a resposta a qualsevol emoció. Aquests canvis fisiològics (dilatació de les pupil·les, acceleració del ritme cardíac, de la respiració, de la tensió arterial, sudoració, etc) preparen a l'organisme per consumir l'energia necessària per si l'estímul és avaluat pel cervell com alguna cosa amenaçador i cal desencadenar una “resposta de lluita o de fugida”. Si amb la nova informació que reben els nostres òrgans sensorials es descobreix que l'esdeveniment no és amenaçador, ambdues àrees del cervell es calmaran. Si, per contra, es confirma l'amenaça, la reacció emocional haurà tingut la utilitat d'haver posat al nostre organisme en disposició de fugir (per evitar l'amenaça) o de lluitar (per enfrontar-nos a ella), ja que l'augment del ritme cardíac facilita que arribi sang amb energia per als músculs de les nostres extremitats, la dilatació de la pupil·la fa que entri més llum en els nostres ulls i vegem millor l'entorn, etc.
Aquesta teoria té el mèrit d'integrar les recerques sobre el paper de l'hipotàlem en la recerca sobre les emocions, però fallava al no reconèixer la complexitat de les experiències emocionals i en la manera en què aquestes experiències poden veure's afectades per la forma d'interpretar cada persona les reaccions fisiològiques.
La teoria defensada per Cannon i per Bard parteix dels estudis sobre el funcionament del sistema nerviós central. Segons aquests investigadors, quan ens esdevé un fet que suscita en nosaltres una emoció el que succeeix és que els impulsos nerviosos porten simultàniament aquesta informació a dos llocs del cervell: l'escorça i el tàlem. L'escorça és l'àrea del cervell on tenen lloc els processos complexos de pensament que ens fan comprendre si l'esdeveniment percebut és una amenaça, és alguna cosa que pot tenir repercussions positives per a nosaltres, és alguna cosa inesperat, etc. Aquesta avaluació que fa l'escorça cerebral seria suficient per produir l'emoció. Alhora, la informació arriba al tàlem, on es produeixen diversos canvis fisiològics que no són específics d'una emoció determinada, sinó que es produeixen com a resposta a qualsevol emoció. Aquests canvis fisiològics (dilatació de les pupil·les, acceleració del ritme cardíac, de la respiració, de la tensió arterial, sudoració, etc) preparen a l'organisme per consumir l'energia necessària per si l'estímul és avaluat pel cervell com alguna cosa amenaçador i cal desencadenar una “resposta de lluita o de fugida”. Si amb la nova informació que reben els nostres òrgans sensorials es descobreix que l'esdeveniment no és amenaçador, ambdues àrees del cervell es calmaran. Si, per contra, es confirma l'amenaça, la reacció emocional haurà tingut la utilitat d'haver posat al nostre organisme en disposició de fugir (per evitar l'amenaça) o de lluitar (per enfrontar-nos a ella), ja que l'augment del ritme cardíac facilita que arribi sang amb energia per als músculs de les nostres extremitats, la dilatació de la pupil·la fa que entri més llum en els nostres ulls i vegem millor l'entorn, etc.
Aquesta teoria té el mèrit d'integrar les recerques sobre el paper de l'hipotàlem en la recerca sobre les emocions, però fallava al no reconèixer la complexitat de les experiències emocionals i en la manera en què aquestes experiències poden veure's afectades per la forma d'interpretar cada persona les reaccions fisiològiques.
- Teoria cognitiva de S. Schachter:
L'opinió
defensada per Canon i Bard que l'emoció suposa una activitat
principalment cognitiva va arribar a ser l'explicació més acceptada
fins als anys 60, en què Schachter va presentar els resultats d'un
interessant experiment.
Stanley Schachter estava d'acord amb James que el fet de sentir una emoció prové de percebre les respostes fisiològiques que estan associades a elles. Però també creien, com Canon, que aquesta informació que nosaltres percebem de les reaccions fisiològiques del nostre cos no és prou variada com per generar tants matisos en les emocions que som capaces d'experimentar.
Schachter proposa que les emocions es produeixen tant en interpretar les respostes fisiològiques perifèriques com per l'avaluació cognitiva del fet que origina aquestes respostes fisiològiques. La forma d'interpretar les respostes perifèriques determinarà la intensitat de les emocions que sentim (alta, mitjana o baixa intensitat); mentre que la forma d'avaluar cognitivament les situacions determinarà la qualitat de l'experiència emocional (si és alegria, tristesa, por, sorpresa, etc.)
L'any 1962, Schachter va publicar els resultats d'un experiment amb el qual pretenien comprovar la validesa de la seva concepció del funcionament emocional de l'ésser humà. Va administrar a un grup de voluntaris una injecció d'epinefrina (també coneguda com a adrenalina, una hormona que produeixen de manera natural l'escorça de les glàndules suprarenals i que activa la divisió simpàtica del sistema nerviós autònom, produint augment del ritme cardíac i augment de la tensió arterial). Després va distribuir a aquestes persones a l'atzar en quatre grups experimentals d'igual grandària. En dos d'ells se'ls va informar que la injecció que havien rebut causaria certs efectes fisiològics; als altres dos grups no se'ls va donar informació sobre aquests efectes. A més, a un dels dos grups de subjectes informats se li va posar en una situació que els induïa a sentir-se contents, mentre que a l'altre dels grups amb subjectes informats sobre els efectes de la injecció se li va posar en una situació que els induïa a sentir-se enfadats. D'altra banda, es va fer el mateix amb els dos grups de subjectes no informats: a un d'aquests grups se li va posar en una situació que els induïa a sentir-se contents, i a l'altre a sentir-se enfadats.
Stanley Schachter estava d'acord amb James que el fet de sentir una emoció prové de percebre les respostes fisiològiques que estan associades a elles. Però també creien, com Canon, que aquesta informació que nosaltres percebem de les reaccions fisiològiques del nostre cos no és prou variada com per generar tants matisos en les emocions que som capaces d'experimentar.
Schachter proposa que les emocions es produeixen tant en interpretar les respostes fisiològiques perifèriques com per l'avaluació cognitiva del fet que origina aquestes respostes fisiològiques. La forma d'interpretar les respostes perifèriques determinarà la intensitat de les emocions que sentim (alta, mitjana o baixa intensitat); mentre que la forma d'avaluar cognitivament les situacions determinarà la qualitat de l'experiència emocional (si és alegria, tristesa, por, sorpresa, etc.)
L'any 1962, Schachter va publicar els resultats d'un experiment amb el qual pretenien comprovar la validesa de la seva concepció del funcionament emocional de l'ésser humà. Va administrar a un grup de voluntaris una injecció d'epinefrina (també coneguda com a adrenalina, una hormona que produeixen de manera natural l'escorça de les glàndules suprarenals i que activa la divisió simpàtica del sistema nerviós autònom, produint augment del ritme cardíac i augment de la tensió arterial). Després va distribuir a aquestes persones a l'atzar en quatre grups experimentals d'igual grandària. En dos d'ells se'ls va informar que la injecció que havien rebut causaria certs efectes fisiològics; als altres dos grups no se'ls va donar informació sobre aquests efectes. A més, a un dels dos grups de subjectes informats se li va posar en una situació que els induïa a sentir-se contents, mentre que a l'altre dels grups amb subjectes informats sobre els efectes de la injecció se li va posar en una situació que els induïa a sentir-se enfadats. D'altra banda, es va fer el mateix amb els dos grups de subjectes no informats: a un d'aquests grups se li va posar en una situació que els induïa a sentir-se contents, i a l'altre a sentir-se enfadats.
En
línies generals, els resultats de l'experiment van confirmar les
hipòtesis dels investigadors, ja que els subjectes informats dels
possibles efectes de la injecció no van ser proclius a sentir-se
particularment contents o enfadats, perquè van atribuir la seva
reacció fisiològica a l'efecte de la injecció. El seu sistema
cognitiu va trobar en la informació que se'ls va proporcionar sobre
els efectes de la injecció l'explicació de les reaccions
fisiològiques del seu organisme. Per contra, els subjectes no
informats van experimentar la mateixa activació fisiològica que els
informats, però no la van atribuir a l'efecte de la injecció (doncs
no van ser informats d'ells). Aquestes persones no informades, en
intentar trobar una explicació a la seva activitat fisiològica
(major
batec
del cor, etc.) van concloure que havia d'estar causada per una
emoció; en buscar una emoció disponible (la situació d'alegria o
empipament induïda pels experimentadors), van trobar una explicació,
i van ajustar la seva emoció a la situació en qüestió (els
subjectes no informats en situació d'alegria, es van comportar
d'aquesta manera alegre, i van dir sentir-se així, mentre que els no
informats en situació d'empipament, es van enfadar i van sentir-se
enfadats).
Schachter va establir els quatre principis següents per explicar la conducta emocional humana:
Schachter va establir els quatre principis següents per explicar la conducta emocional humana:
1-
Es produeix una activació corporal. Ha d'existir una activació
fisiològica perquè es produeixi una emoció.
2- La persona percep aquesta activació.
3- La persona busca la manera d'explicar l'activació.
4- Quan s'identifica la causa en l'ambient, se li posa nom a l'emoció, i això determina l'emoció que experimenta la persona.
2- La persona percep aquesta activació.
3- La persona busca la manera d'explicar l'activació.
4- Quan s'identifica la causa en l'ambient, se li posa nom a l'emoció, i això determina l'emoció que experimenta la persona.
- Teoria del procés oponent:
La
teoria del procés oponent de Richard Solomon (1980) proposa que una
experiència emocional hedónicament oposada (o “oponent”)
substitueix a l'emoció original immediatament després de la
retirada de l'estímul que ha excitat l'emoció. És l'experiència
emocional oponent, i no l'emoció original, la que desapareix
lentament.
Els cervells mamalians estan estructurats per resistir qualsevol estat, tant plaent com aversiu, que no sigui el de neutralitat emocional. Qualsevol resposta afectiva inicial, en la mesura en què allunya a l'individu de la neutralitat emocional, activa un procés cerebral oponent per contrarestar, o neutralitzar aquest distanciament. Aquests contra mecanismes cerebrals són enterament automàtics i inconscients.
Els cervells mamalians estan estructurats per resistir qualsevol estat, tant plaent com aversiu, que no sigui el de neutralitat emocional. Qualsevol resposta afectiva inicial, en la mesura en què allunya a l'individu de la neutralitat emocional, activa un procés cerebral oponent per contrarestar, o neutralitzar aquest distanciament. Aquests contra mecanismes cerebrals són enterament automàtics i inconscients.
1.
Curs temporal de la reacció afectiva a un estímul:
La teoria del procés oponent presenta cinc fases:
- Apogeu de la reacció afectiva primària.
- Adaptació adònica.
- Manteniment de la reacció afectiva primària.
- Apogeu de la contrareacció afectiva.
- Decaïment de la contrareacció afectiva produït per l'exposició a un estímul repetit.
La teoria del procés oponent presenta cinc fases:
- Apogeu de la reacció afectiva primària.
- Adaptació adònica.
- Manteniment de la reacció afectiva primària.
- Apogeu de la contrareacció afectiva.
- Decaïment de la contrareacció afectiva produït per l'exposició a un estímul repetit.
Bàsicament,
el procés oponent suprimeix la intensitat de l'emoció
principal.
Per explicar els fenòmens de procés oponent, Solomon (1980) proposa tres principis fonamentals: contrast afectiu, adaptació afectiva i abstinència afectiva. La paraula contrasti es refereix al fet que si es presenta i immediatament es retira un reforç, llavors apareix un estat afectiu contraposat a l'emoció inicial. L'adaptació respon a un efecte de tolerància on el cervell deixa de reaccionar intensament davant un estímul adònic repetit. L'abstinència es refereix als efectes perllongats que pugui tenir una emoció de procés oponent. Solomon uneix els principis de contrast, adaptació i abstinència per explicar com els processos oponents regulen l'experiència afectiva.
Per explicar els fenòmens de procés oponent, Solomon (1980) proposa tres principis fonamentals: contrast afectiu, adaptació afectiva i abstinència afectiva. La paraula contrasti es refereix al fet que si es presenta i immediatament es retira un reforç, llavors apareix un estat afectiu contraposat a l'emoció inicial. L'adaptació respon a un efecte de tolerància on el cervell deixa de reaccionar intensament davant un estímul adònic repetit. L'abstinència es refereix als efectes perllongats que pugui tenir una emoció de procés oponent. Solomon uneix els principis de contrast, adaptació i abstinència per explicar com els processos oponents regulen l'experiència afectiva.
2. El cost del plaure i els avantatges del dolor:
Solomon volia explicar que el cervell creava el seu propi estat emocional aversiu per contrarestar els estats adònics plaents (el preu del plaure) i per contra, produïa el seu propi estat afectiu plaent per contrarestar els estats adònics aversiu (els avantatges del dolor).
- El preu del plaure. D'acord amb la teoria del procés oponent els plaers repetits perden la major part del seu atractiu amb el temps. Els plaers recurrents poden arribar a noves experiències de sofriment. L'experiència emocional produïda per les primeres exposicions a cadascun dels estímuls atractius està caracteritzada pel plaer i la recompensa. Quan es retira l'estímul hi ha un lleuger desig que torni, aquesta sensació desapareix ràpidament i l'individu torna a l'emoció de base. Repetits trobades amb aquests esdeveniments agradables aviat passen a cobrar factura.
-
Els beneficis del dolor. De la mateixa manera que els plaers repetits
perden molt del seu atractiu, els esdeveniments aversius repetits
perden molt del seu indelebilitats. Després de repetits trobades amb
un estímul aversiu, la experiència anterior a la presentació de
l'estímul ja no és de neutralitat emocional. Durant la presentació
de l'estímul, l'experiència emocional ocasionada per cadascun
d'aquests estímuls aversius s'adapta a un lleuger nivell d'ansietat.
Quan es retira l'estímul de nou l'individu sent el major dels
plaers: eufòria i excitació.
3.
Motivació adquirida:
Tant el plaure com l'aversió es poden aprendre o “adquirir”. La droga aviat deixa de donar plaure i pansa a tenir seqüeles molt aversives. La motivació per prendre la droga aviat es converteix no en la cerca de plaure, sinó en l'evitació del dolor. Com a resultat, el consumidor té ara dues motivacions per prendre la droga:
Tant el plaure com l'aversió es poden aprendre o “adquirir”. La droga aviat deixa de donar plaure i pansa a tenir seqüeles molt aversives. La motivació per prendre la droga aviat es converteix no en la cerca de plaure, sinó en l'evitació del dolor. Com a resultat, el consumidor té ara dues motivacions per prendre la droga:
1)
per tenir les sensacions induïdes de plaure i benestar.
2) per evitar escapar de les
sensacions negatives adquirides d'agonia desencadenades pel cervell a
causa de l'abstinència.
La teoria del procés oponent no pressuposa que totes les experiències inicialment adverses produeixen una motivació d'aproximació adquirida. Tampoc suposa que totes les experiències inicialment plaents arribaran a produir una motivació d'evitació adquirida. Més aviat la teoria del procés oponent s'aplica millor a:
La teoria del procés oponent no pressuposa que totes les experiències inicialment adverses produeixen una motivació d'aproximació adquirida. Tampoc suposa que totes les experiències inicialment plaents arribaran a produir una motivació d'evitació adquirida. Més aviat la teoria del procés oponent s'aplica millor a:
1)
fenòmens incrementals.
2) estímuls físics i
sensorials que produeixen reaccions de por i angoixa.
L'ESTRÈS.
Definició
i conceptualització.
L'estrès
o tensió és una reacció excessiva del cos o la ment a causa d'una
sobre-estimulació de l'entorn i la incapacitat de disminuir l'estat
d'alerta. En determinades circumstàncies aquesta tensió corporal i
mental desemboca en una malaltia. En un origen l'estrès és
beneficiós per a la majoria d'animals, ja que n'assegura la
supervivència en moments de perill (accidents, amenaces de
depredadors...) i els permet reaccionar davant una situació
d'amenaça per alguna acció traumàtica, tòxica, infecciosa,
psicològica, etc. Tanmateix quan aquest estrès perdura quan
desapareix l'amenaça pot començar a generar conductes i reaccions
excessives o inadaptades a les noves circumstàncies.
L'estrès
està relacionat amb l'augment d'activitat de la formació reticular
del sistema nerviós. El terme estrès és un anglicisme que prové
de la paraula anglesa stress que significa tensió o força
constrictiva. La paraula anglesa referida a psicologia prové de la
metal·lúrgia. Ve de l'efecte que, en català, es diu fatiga -i en
anglès és stress- i que es refereix a un tipus de trencament, a
causa de l'ús, que no es veu venir òpticament, ja que no es bomba
ni es creen escletxes sinó únicament una distribució microscòpica
de les molècules diferent, i que es va modificant fins que el
material es trenca inesperadament i sense motiu aparent.
Causes
i conseqüències.
L'estrès
pot directament o indirectament contribuir a desordres generals o
específics del cos i la ment. En primer lloc, aquesta situació fa
que el cervell es posi en guàrdia. La reacció del cervell és
preparar el cos per a l'acció defensiva. El sistema nerviós es
desperta i les hormones s'alliberen per activar els sentits,
accelerar el pols, aprofundir la respiració i tensar els músculs.
Aquesta resposta (de vegades anomenada la resposta de lluitar o
fugir) és important, perquè ens ajuda a defensar-nos contra les
amenaces. La resposta segueix unes pautes biològiques; tot el món
reacciona més o menys de la mateixa forma, tant si la situació es
produeix a la casa com a la feina. Els episodis curts o infreqüents
d'estrès representen poc risc. Però quan les situacions estressants
se succeeixen sense resolució, el cos roman en un estat constant
d'alerta, la qual cosa augmenta la taxa de desgast fisiològic que
comporta la fatiga o el mal físic, i la capacitat del cos per
recuperar-se i defensar-se es pot veure seriosament compromesa. Com a
resultat, augmenta el risc de lesió o malaltia. En l'actualitat
existeixen una gran varietat de dades experimentals i clíniques que
posen de manifest que l'estrès, en funció de la seva intensitat i
durada, pot produir alteracions considerables en el cervell.
Aquestes, inclouen des de modificacions més o menys lleus i
reversibles, fins a situacions en les quals fins i tot es produeix la
mort neuronal. Se sap que l'efecte perjudicial que pot produir
l'estrès sobre el nostre cervell està directament relacionat amb
els nivells de les hormones de glucocorticoides que són secretades
en la resposta fisiològica de l'organisme. Encara que la presència
de determinats nivells d'aquestes hormones és de gran importància
per a l'adequat funcionament del nostre cervell, l'excés de
glucocorticoides pot produir tota una sèrie d'alteracions en
diferents estructures cerebrals, i especialment en l'hipocamp, una
estructura que té un paper fonamental en molts processos
d'aprenentatge i memòria. Mitjançant diferents investigacions
experimentals, s'ha pogut establir que l'exposició continuada a
situacions d'estrès a nivells elevats de les hormones de l'estrès
poden produir tres tipus d'efectes perjudicials en el sistema nerviós
central:
Atròfia
dendrítica. És un
procés de retracció de les prolongacions dendrítiques, que es
produeix a certes neurones. Sempre que acabi la situació d'estrès,
es pot produir una recuperació de l'arborització dendrítica, per
tant, pot ser un procés reversible.
Neurotoxicitat.
És un procés que succeeix com a conseqüència del manteniment
sostingut durant diversos mesos d'alts nivells d'estrès; pot causar
la mort de neurones de l'hipocamp.
Exacerbació
de diferents situacions de dany neuronal.
Aquest és un altre mecanisme important, pel qual, si al mateix temps
que es produeix una agressió neural (apoplexia, anòxia,
hipoglucèmia, etc..), coexisteixen alts nivells de GCs, que
es redueix la capacitat de
les neurones per sobreviure al mal causat.
Estratègies
d'afrontament de l'estrès.
Les
estratègies per afrontar l'estrès busquen prevenir o controlar els
excessos de les demandes procedents de l'entorn o bé de nosaltres
mateixos. En els casos en els quals la situació que ens genera
estrès és inevitable, com un examen, una separació, una malaltia,
una mort, un problema personal o familiar…, el desafiament
consisteix a fer front a la situació de la manera més saludable
possible, la qual cosa inclou no seguir fent allò que sabem, pel
passat, que “no” ens ha donat resultat. Podem fer diverses coses,
relativament senzilles, per prevenir l'estrès.
·
Aprendre a relaxar-se.
Prendre's quinze o vint minuts al dia per practicar aquestes
tècniques. Realitzar activitats que et permetin renovar-te física i
psicològicament: descans, vacances, esports o qualsevol tipus
d'exercici físic, activitats d'oci, tècniques de relaxació...
·
Menjar i dormir el
necessari. Una bona nit
de descans i una alimentació equilibrada poden ajudar a desenvolupar
un estil de vida més saludable i per això menys estressant. Quant
al somni el normal és vuit hores, però això va a dependre de cada
persona. El somni ha de ser reparador, hem de sentir-nos descansats
quan ens aixequem del llit.
·
Fer exercici físic.
Adaptat a l'edat i condició de cada persona ajuda a alliberar
tensions i facilita l'increment de endorfines, substàncies que
provoquen sensacions plaents. Les activitats físiques com caminar,
nedar, o fins i tot netejar la casa, reparen les nostres forces i ens
reanimen. Mantenir una dieta saludable. No només portar una dieta
equilibrada, sinó menjar amb temps suficient. Evitant
l'automedicació i l'abús de cafeïna, alcohol i excés de menjars.
·
Aprendre a ser assertiu.
Cal aprendre a ser assertiu i establir límits, aprendre a dir “No”.
Suspendre les activitats que siguin menys prioritàries, és a dir,
“triar les nostres pròpies batalles”. La conducta assertiva
implica l'expressió directa dels propis sentiments, necessitats,
drets legítims o opinions sense amenaçar o castigar als altres i
sense violar els drets d'aquestes persones. El missatge bàsic d'un
comportament assertiu és: “Això és el que jo pens.
Això és el que jo sento. Així és com jo veig la situació.” El
missatge s'expressa sense dominar, humiliar o degradar a l'altra
persona.
·
Organitzar bé el temps. La
precipitació, les presses i l'acumulació desordenada de tasques
causen estrès. Dediquem a cada cosa el seu temps, sense oblidar de
reservar un temps per a
nosaltres mateixos. És important prioritzar i estructurar les
nostres activitats i expectatives.
·
Separar el treball de la vida personal. No
portar treball a casa i aprendre a oblidar-se d'ell quan hàgim
finalitzat el nostre horari de treball. Una opció alternativa pot
ser realitzar "activitats relaxants i divertides".
·
Trencar la monotonia. La
rutina és un factor que acompanya a la tensió emocional i genera
insatisfacció i avorriment. Busquem coses diferents per fer cada
dia, que ens agradin i puguem practicar.
Intentar
mantenir expectatives realistes. Esperar massa d'un mateix o dels
altres, exigir perfecció o ser inflexibles amb les prioritats, pot
generar molta frustració. Aprendre a comunicar les nostres coses i a
compartir les nostres emocions ens ajudarà a millorar la comunicació
i a prevenir en gran parteix les relacions estressants que puguin
sorgir tant a la casa com en el treball. Si escoltem amb cura,
somriem, admetem els nostres errors, som cortesos i expressem els
nostres sentiments i pensaments amb assertivitat positiva tot
seria moltíssim millor.
També compartir
els nostres pensaments amb la nostra parella, els nostres pares,
fills, veïns, amics... farà que ens sentim molt millor. Demanem
consells, reflexionem sobre ells i si tenen sentit aprenguem a
tenir-los en compte. Ells podrien veure formes alternatives d'eludir
les situacions estressants que a nosaltres ens han passat per alt.
Parlar dels nostres problemes amb gent de confiança alleuja moltes
tensions internes. Cerca a algú amb qui conversar, expressar les
teves emocions i preocupacions, tant el riure com la pena o la ràbia.
De vegades un problema compartit deixa de ser problema o es redueix a
la meitat. Desenvolupar una actitud positiva és fonamental. Sense
una actitud positiva cap a la vida, prevenir i controlar l'estrès és
molt difícil. Si ens preocupem a l'excés perquè no estem
controlant una situació, però no ens mobilitzem per resoldre-la,
ens sentirem fracassats i incrementarem l'estrès. És important
aprendre a recompensar-nos nosaltres mateixos i sobretot quan ens
enfrontem o superem amb èxit alguna dificultat. Part d'aquesta
recompensa ha d'incloure un descans com unes vacances de tant en
tant, petits auto regals per petits assoliments, auto missatges,
reforçants..
Anticipar
les situacions estressants i preparar-nos per resoldre-les de la
millor manera possible. Si imaginem la situació (una entrevista de
treball per ex.) i practiquem tant les respostes com les possibles
solucions i alternatives estarem en millors condicions per
resoldre-la que si no ho hem practicat prèviament.
Ordenar
i organitzar l'ambient físic del nostre espai personal ens pot
ajudar a iniciar el canvi. Organitzar el nostre entorn ens pot ajudar
a treballar i a descansar millor.
Però,
en moltes situacions l'estrès serà inevitable. No es pot evitar una
entrevista de treball, i és impossible evitar la pèrdua d'un ser
estimat que pateix una malaltia terminal o una malaltia pròpia, però
prevenir l'estrès pot resultar més fàcil si realitzem alguns
canvis en el nostre estil de vida i adoptem una actitud més positiva
i resolutiva cap a les situacions que hàgim d'afrontar.
No hay comentarios:
Publicar un comentario