2.
Veritable o fals? Justifica la resposta.
A. La
personalitat té una configuració estàtica; un cop adquirida, no es
transforma.
Fals.
La personalitat pot intentar ser canviada i no hi ha motius per dir
que és impossible fer-lo, malgrat tot, hi ha tipus i tipus de
personalitat i alguns d'aquestes tipus poden ser bastant difícils de
canviar.
B.
L'ésser humà és fruit de la loteria genètica rebuda, no dels
factors derivats de l'aprenentatge.
Fals.
L'ésser humà és fruit sí dels gens més significatius així com
també el factors derivats de l'aprenentatge en relació a hàbits,
personalitat, també l'entorn, les circumstàncies exteriors, etc.
C.
Establir diversos tipus de personalitat és un fet convencional però
útil, perquè ens permet agrupar les persones segons determinades
característiques.
Vertader.
I més a més, d'aquesta manera es veu de forma més clara aquells
que pateixen un trastorn de la personalitat, per exemple.
D.
L'ésser humà no tan sols reacciona als estímuls del medi, sinó
que pot regular la seva conducta.
Vertader.
Som animals racionals i poden preveure, sentir i reaccionar davant
qualsevol estímul que ens presenti. Ens poden adonar dels fets al
nostre voltant i així poden raonar i actuar de la forma més
correcta i útil possible.
E.
Cada jove necessita viure la vida a la seva manera: ningú no pot
substituir les experiències que li calen per madurar com a persona.
Vertader.
Es com aquella oració que diu “Feel the rain on your skin, no one
else will feel it for you”. És a dir, “sent la pluja en la teva
pell, ningú mai ho sentirà per tu”. Doncs, cada jove, i
principalment els joves, ja que experimenten per primera vegada les
emocions, experiències i problemes de la vida, haurien de sentir tot
això per ells mateixos, de manera que poden tant madurar i aprendre
amb allò o al revés. Només ho sabran si ho fan per ells mateixos.
F. La
personalitat antisocial té una causa genètica.
Fals.
La causa del trastorn de personalitat antisocial es desconeix, però
es creu que factors genètics i ambientals, com el maltractament
infantil, contribueixen al seu desenvolupament. Les persones amb
pares antisocials o alcohòlics estan en major risc. Els homes
resulten des de lluny moltíssim més afectats que les dones. Aquesta
afecció és comuna en les persones que estan a la presó. El fet de
prendre focs i la crueltat amb els animals durant la infància estan
lligats al desenvolupament de la personalitat antisocial. Alguns
metges creuen que la personalitat psicopàtica (psicopatia) és el
mateix trastorn. Uns altres creuen que la personalitat psicopàtica
és un trastorn similar però més greu.
G.
Tots naixem amb la capacitat de sentir emocions. On i com les
expressam depèn fonamentalment de l'aprenentatge.
Vertader.
Depèn fonamentalment d'aquell aprenentatge que hem utilitzat per
aprendre a ser persona (el nostre tipus de personalitat), el nostre
auto-control, la nostra forma de pensar en relació a les coses (per
influència de la nostra cultura, família, amics),...
H.
Les emocions no ens faciliten la interacció social.
Depèn.
Les emocions no ens faciliten la interacció social si tens un tipus
de personalitat antisocial, per exemple. No ens faciliten si pateixes
una timidesa aguda, un altre exemple. En canvi, les emocions si que
facilitarien la interacció social si ets extravertit, alegre i tens
ganes de fer amics, un últim exemple.
I.
L'avorriment és la sensació que tot és una pèrdua de temps; la
serenitat, que res no ho és.
Vertader.
(I com m'agrada la serenitat i no l'avorriment...)
J.
Els nens i els adolescents no experimenten estrès perquè no tenen
les preocupacions dels adults.
Fals.
En realitat és una mica més difícil que nens i adolescents
pateixen estrès ja que viuen de forma diferent que els adults i
moltes vegades depèn d'aquestos per fer qualsevol cosa. Malgrat tot,
sí que existeixin l'estrès en nens i adolescents i poden ser per
diverses causes, des de l'estrès per causa dels exàmens finals de 2
de Batxillerat per exemple fins a un estrès de causa familiar per
culpa dels pares que discuteixen molt, un altre exemple.
3.
Comenta:
“Al
cap i a la fi, som el que fem per canviar el que som. La identitat no
és una peça de museu, quieteta a la vitrina, sinó la sorprenent
síntesi de les nostres contradiccions de cada dia”. - Eduardo
Galeano.
Suposo
que aquesta oració d'en Eduardo es refereix a què cada dia intentam
ser millors de allò que varen ser ahir i quan intentam canviar per a
millor, quan intentar cercar recursos per aconseguir el que volem,
per arribar als nostres somnis, etc; és en aquest moment que es pot
veure el nostre valor que treu el cap i es deixa veure. El valor de
qui realment som i què és allò que fem per ser-ho. Hi ha una altra
oració en anglès que també m'agrada i molt, que crec també que fa
referència a allò que ens diu en Eduardo (i que també sé que tu
Antonia la entens) que diu: “What are you seeking... Is seeking
you”. És a dir, allò que cerques, ja t'està buscant a tu”.
1.
Llegeix aquest text (L'alcohòlica avorrida) i respon:
1)
Assenyala les característiques més rellevants de la personalitat de
la Carole:
*Comportament
observable: Dona atractiva i vivaç amb emocions que varien molt
i passen de la intensa alegria a la tristesa.
*Comportament
interpersonal: Qualsevol de les seves relacions acaben sent
“avorrides” i comença a sentir interès per “homes més
excitants” i finalment torna a la diversió i a l'abús d'alcohol.
*Estil
cognitiu: La història de la
Carole anuncia la seva situació actual. És quatre anys més gran
que la seva única germana. El seu pare, pròsper home de negocis i
venedor, tractava les seves filles com “peces d'exposició” i les
portava a tots els esdeveniments socials perquè els altres
admiressin el reeixit home de família.
*Mecanisme
de defensa principal: Diversió
en les festes i a l'abús d'alcohol.
*Autoimatge:
Capriciosa i no empàtica que
no sap allò que busca i es perd dins l'avorriment de la seva vida.
*Representacions
objectals: Durant
l'adolescència na Carole era molt popular, una papallona social que
tenia moltes cites i a la qual mai no li va faltar l'atenció dels
nois. Va participar en diverses activitats extraescolars. Durant un
temps va formar part de l'equip d'animadores de l'escola. Descriu
aquells anys com els millors, com “l'època més meravellosa,
excitant i estimulant que una persona pot viure”.
*Estat
d'ànim-temperament: “En els
seus dies “bojos” ja havien acabat quan va conèixer el seu
actual marit, un escriptor de talent. Però ara que ja havia assentat
cap, torna a sentir-se a punt de destruir la seva potencial
infidelitat i per tornar a abusar de l'alcohol.”
2)
Quines semblances i diferències hi ha entre la personalitat
narcisista i la personalitat histriònica? Podrien formar una
parella?
La
personalitat narcisista és presumptuós, esnob, mimat i explotador.
Sobrevalora la seva importància personal. Dirigeix els seus afectes
cap a si mateix més que cap als altres. Vol ser el centre d'atenció,
és emocionalment làbil i es comporta de manera exhibicionista.
La
personalitat histriònica en canvi, és superficial, frívol,
capriciós i no empàtic. La seva conducta és excessivament
dramàtica, exagerada i afectivament làbil i les seves relacions
interpersonals es caracteritzen per la immaduresa, la seducció i la
manipulació. Aquestes dos tipus de personalitats tenen semblances en
allò que fa referència a ser una persona mimada, freda i
explotadora (sigui físicament o psicològicament). També utilitzen
ambdues personalitats l'atenció per ser notades. La única
diferència que podria dir sobre aquestes dues és que aquell que té
un tipus de personalitat histrònica, sempre està a la recerca de
noves aventures i sensacions interpersonals mentre que la
personalitat narcisista espera que els altres reconeguin el seu valor
únic i personal, sinó “no val”. Podrien formar una parella dues
persones amb aquestes personalitats però només amb un únic
objectiu: l'autodestrucció de ells mateixos com tot allò al seu
voltant. En la meva opinió són personalitats de caràcters molt
difícils i fins i tot, dolents.
3)
Quins factors ambientals reforcen la personalitat histriònica de la
Carole?
Durant
l'adolescència na Carole era molt popular, una papallona social que
tenia moltes cites i a la qual mai no li va faltar l'atenció dels
nois. Va participar en diverses activitats extraescolars. Durant un
temps va formar part de l'equip d'animadores de l'escola. Descriu
aquells anys com els millors, com “l'època més meravellosa,
excitant i estimulant que una persona pot viure”. No
obstant això, reconeix que es va sentir deprimida i va passar dies
al llit quan la seva millor amiga la va van triar com la més
popular: “Ella no era tan atractiva com jo”. També després de
l'institut, la Carole va decidir assistir a una escola d'art en
comptes d'anar a la universitat. Coneix a un altre estudiant amb el
qual es casa i tant a ell com a ella els agradaven les sensacions
noves i van decidir que el seu matrimoni estigués obert a altres
relacions. La Carole encara no sap amb certesa si el seu primer marit
és realment el pare de la seva filla Jacqueline...
2.
Diu a quin trastorn de la personalitat corresponen:
-
Estic per sobre les normes. Personalitat
antisocial.
-
Sempre necessito els altres per a sobreviure. Personalitat
dependent.
- Jo
només em guio pels meus sentiments. Personalitat
narcisista.
- La
bona voluntat d'algú amaga motius ocults. Personalitat
compulsiva.
- Els
altres són idiotes. Personalitat
histriònica.
- Els
altres rebutjaran com sóc realment. Personalitat
dependent.
- En
qualsevol treball que emprenguis, els detalls són crucials.
Personalitat compulsiva.
-
No hi ha qui aguanti les relacions socials. Personalitat
antisocial.
3.
Comenta les citacions:
A.
“La gent dóna la culpa per que és a les circumstàncies. Jo no
crec en les circumstàncies. La gent a la qual li va bé la vida és
la gent que busca les circumstàncies que vol i si no les troba se
les fa, se les fabrica”. (B. Shaw).
Per
començar, jo diria que aquesta oració dita per B. Shaw, és una
oració que prové d'una persona amb una personalitat d'esperit
lliure, viu, ansiós per viure i no morir sense fer-lo. Persones com
aquestes no creuen en la sort, en l'atzar, en les circumstàncies com
ell mateix ho diu. És a dir, viuen bé aquells que corren darrera
allò que volem i qualsevol cosa que vols aconseguir que no tens,
també tindràs que fer alguna cosa que mai has fet!
B.
“El cor té raons que la raó no entén”. (B. Pascal).
Aquesta
citació la vaig escoltar jo diverses vegades i supòs que aquells
que mai han estat enamorats, és possible que no l'entenguin perquè
quan ens enamoren d'algú, i potser fins i tot d'alguna cosa, d'algun
esport... ens enamoren perquè ens agrada encara que moltes vegades
quan et pregunten perquè l'estimes? I ho penses i dius... “no ho
sé, simplement ho faig”. Per l'amor no hi ha explicació i hi ha
moments de la nostra vida que poden estar amb alguna persona que ens
fa malament així com la relació que pot ser nociva però tu vols
seguir amb això perquè el estimes. Si pensam amb la raó diríem,
“perquè segueixo amb aquest noi si em fa malament?”. Però si
pensam amb el cor, no pensam, simplement seguin fent allò que ens
mana el cor... i el cor no pensa, no raona per dir-nos que és lo
millor o lo pitjor, només ens fa sentir i anar darrera allò que ens
fa sentir tan bé.
C.
“No hi ha plaer que no tingui com a límit el pensament”. (Lope
de Vega).
Aquesta
citació la tindré que deixar de banda ja que crec que la entenc
però no sabria explicar-la amb les meves pròpies paraules.
D.
“Els sentiments poden mentir. El que un sent depèn del que pensa,
i si el pensament està sotmès a error lògic, poc podem
refiar-nos-en. Sigues escèptic amb els teus sentiments, la majoria
dels tirans van sentir en algun moment que el seu poble els
estimava”. (Javier Oritz).
Aquesta
citació la veig jo com una referència a un estil de vida ja que som
tot allò que pensam. Si pensam que ho aconseguirem, així serà.
Perquè existeixen persones depressives? A més de altres motius, és
perquè aquestes persones segueixen amb pensaments nocius per a elles
mateixes, inculcant a les seves ments cada vegada més allò que
pensen i si pensen que no valen res com a persones, no seguiran
avançant i es deixaran caure en la depressió. Allò saludable a ser
fet és sempre ser vertader amb tu mateix i no auto enganyar-te amb
pensaments que poden no ser vertaders! Com una altra citació que la
conec jo, que diu... “La flor més bella d'un jardí no és aquella
que sempre s'està comparant amb les altres, i si aquella que
simplement floreix”.
4.
Els estressors són situacions, llocs o persones davant les quals
desenvolupam una resposta d'estrès. Indica tres exemples de cada
tipus d'estressor.
Situacions:
L'últim trimestre ple d'exàmens d'un curs com segon de Batxillerat,
una exposició difícil que s'ha de fer en front de tota la classe i
sense mirar als papers i la perduda d'uns apunts a l'institut mateix
d'un examen que serà al següent dia.
Llocs:
Una reunió entre tot l'equip de professors i directors de l'institut
que et criden per preguntar-te coses sobre un possible furt de mòbils
a la teva classe, una exposició com havia dit abans on no es pot
utilitzar papers, un concert que enmig de tanta gent et atabales i no
pots sortir.
Persones:
Una situació de conflicte entre mare i filla, així com una situació
de conflicte entre una parella i fins i tot una situació de
conflicte entre un professor i alumne per culpa de l'estrès que
porta l'alumne per el final de les últimes avaluacions.
Antònia,
he de dir que aquestos exemples provenen de tot allò que estic fent
i sentint, per això tantes coses que es refereixen a l'institut.
Gràcies com sempre.
No hay comentarios:
Publicar un comentario