domingo, 6 de abril de 2014

Dietari de la setmana (01/04 - 04/04).

Bones a tothom. I aquí som una altra vegada. Aquesta setmana la podria definir com una mica més divertida que les altres, ja que amb l'estudi del nou tema de la Psicologia Social estem veient coses sobre la societat de les quals els varen ser molt influïbles en la nostra vida i que com jo, ningú de la classe ho havien pensat abans. Doncs bé, el dilluns varen continuar amb el documental del qual vaig parlar en el dietari anterior i que és diu “Descubriendo la Psicología”. Ens faltava només el final i he de dir que aquest va ser de lo millor. Comptam amb un últim experiment que fa un professora amb els seus alumnes petits. Aquesta va establir que havien diferencies entre aquells alumnes amb color d'ull blau i aquells amb color d'ull marró. En la demostració de la classe, Jane Elliot i els seus alumnes van revelar el fàcil que és alterar la realitat objectiva i substituir-la per una concepció arbitrària del món. No importa tot allò superficials que puguin ser les diferències entre persones una vegada que aquestes diferències comencen a ser indicadors de superioritat sobre inferioritat, d'acceptació enfront de rebuig, de dignitat enfront de indignitat, es tornen institucionals, les regles estan fetes. Les normes estan creades i les expectatives es basen en com les persones de diferents estatus haurien de comportar-se, la diferència entre ells i nosaltres és cada vegada major.

La realitat subjectiva es converteix per a cadascun de nosaltres en l'única realitat, els que són vists com a inferiors, comencen a sentir-se i a actuar com a inferiors i els que són vists com a superiors, comencen a actuar d'aquesta manera. I tot això no va tardar gaire temps en fer-se, que es un dels fets que més m'ha cridat la atenció. La classe següent del dimarts, varen doncs començar a llegir i fer exercicis sobre aquest nou tema de la Psicologia Social en el apunts que tenim amb la explicació de la professora utilitzant el Power Point com ajuda i com sempre. Algunes de les fites que varen assenyalar aquell dia van ser que... No vivim al marge del món extern. Tot allò que ens envolta, les persones del nostre entorn, interfereixen en la nostra manera de ser i en la nostra conducta. Gràcies a les interaccions amb els altres, ens animem o ens frustrem, ens fan riure o plorar, aprenem a socialitzar-nos. Així com el procés de socialització que és un procés d'aprenentatge i desenvolupament de trets, habilitats, comportament i normes socials que capaciten l'individu per viure en societat. Gràcies a la socialització adquirim coneixements dels que ens envolten, establim vincles afectius i modelem la nostra conducta i personalitat. El dimecres, varen seguir amb més d'aquest tema en els apunts i varen parlar sobre una fita que avui dia es veu de forma fins i tot a vegades exagerada, la influència social. La influència social és un procés pel qual les persones o grups intenten canviar els pensaments, els sentiments, les actituds i les accions d'altres. La influència social varia per la forma i els efectes que produeix. Pot ser majoritària o minoritària, conscient o inconscient, directa o diferida, duradora o passatgera. Si tenim en compte el context, podem distingir-ne tres tipus: la influència interpersonal (la relació d'una parella de joves n'és un exemple), la persuasió (quan un comunicador intenta influir sobre una determinada audiència), i la influència dels mitjans audiovisuals (el més gran exemple avui dia seria el canal de televisió Disney). 

I més a més, la normalització i la conformitat que a la classe del divendres varen tenir la oportunitat de veure un parell de vídeos sobre experiments que comprovaven aquesta influència i més a més, comprovava perquè tota aquella multitud de gent va obeir a líder com Hitler en la segona guerra mundial. Aquest vídeo, en paraules de en Zimbardo: “Vam poder observar com la presó deshumanitza a les persones, transformant-les en objectes i inoculant-los un sentiment de desesperança. Respecte als guàrdies, ens vam adonar de com gent normal pot arribar a transformar-se des del bo Dr. Jekyll al malvat Mr. Hyde.” Per Zimbardo la conclusió és clara: la força de la situació pot ser molt més poderosa que la personalitat de l'individu.S egons la Wikipedia, les principals conclusions de l'experiment de Zimbardo són les següents:

L'experiment evidencia l'obediència de les persones quan se li proporciona una ideologia legítima i el suport institucional.
S'ha emprat per il·lustrar la teoria de la dissonància cognitiva (de Leon Festinger) i el poder de l'autoritat.

L'experiment recolza les teories de la “atribució situacional” de la conducta (la situació va provocar la conducta, no les personalitats dels individus). Recolzant les conclusions de l'experiment de Milgram en el mateix sentit.
En relació a aquest últim punt, dir que tendim a pensar que el mal (o el ben) es troba a l'interior de l'individu (orientació disposicional), sense tenir molt en compte els factors externs (les variables situacionals). Possiblement sobrevalorem el pes dels factors deposicionals i infravalorem la importància dels situacionals.

En una entrevista, Zimbardo contrasta els resultats del seu experiment amb el de Milgram i conclou amb tres idees fonamentals:

L'obediència a l'autoritat requereix la nostra participació en el procés de creació del mite de l'autoritat, que més tard quedarà legitimada amb la nostra submissió i obediència.
La raó per la qual podem ser tan fàcilment manipulats és perquè creiem en certa invulnerabilitat personal i en un autocontrol que ens fa pensar erròniament que som independents al poder de les forces socials.
El mal i el dany no són necessàriament fruit d'accions de persones malvades, sinó el resultat generat per bons buròcrates que simplement fan el seu treball.
Aquest últim punt, recorda el que comentava Hannah Arendt arran de l'horror nazi: “els actes monstruosos, malgrat els seus horrors, són simplement una qüestió de buròcrates lleials que complien servilment ordres”. Obeir ordres sense plantejar-se les conseqüències morals i sense ser conscient del mal que es pot fer, aquesta molt relacionat amb la delegació i la difusió de la responsabilitat.

Parafrasejant a Arendt, el problema de fons que plantegen els experiments de *Zimbardo i Milgram és “la banalitat del mal”. Com persones normals poden ser manipulades per sistemes de poder, capaços d'influir de forma insospitada en les creences i comportaments dels individus mitjançant la creació de les condicions situacionals adequades, que els permetin cometre les majors atrocitats imaginables sense besllum algun de culpa o remordiment.

Abans de conèixer els experiments de Milgram i Zimbardo tendia a pensar que el mal es troba en l'individu, en psicòpates tipus Hitler, Stalin o Mao Zedong; i així és en alguns casos, però sempre cal considerar molt seriosament els factors situacionals que aconsegueixen generar aquests personatges. Com diu Zimbardo, “els poderosos mai fan el treball brut amb les seves pròpies mans”. El que fan, basant-se en la seva malaltissa imaginació, és generar les jerarquies de poder, els mecanismes d'influència i de comunicació necessaris per sembrar l'odi i la desconfiança entre les persones. En definitiva, la qual cosa fan és implantar en les ments dels individus la imatge d'un enemic aterridor que amenaça el seu benestar personal, la seva seguretat i el seu futur; convertint-ho en un ens abstracte que no mereix viure. En els casos més extrems, les persones que han sofert els efectes d'aquests sofisticats sistemes de propaganda (que no són més que profunds rentats de cervell), són capaços de justificar fins i tot el genocidi. En paraules de Zimbardo: “coneixem els mètodes usats per la maquinària propagandística d'Hitler per transformar a veïns, companys de treball i fins i tot amics jueus en enemics menyspreables de l'Estat mereixedors de la solució final”. Així s'aconsegueix la submissió dels milions de persones que van fer possible el Tercer Reich, solament per esmentar una de les múltiples aberracions contra la humanitat que ha comès l'ésser humà al segle XX.

Però podem anar més enllà del Tercer Reich i els seus sis milions de morts: com és possible que Stalin matés a vint milions de russos, o Mao Zedong fes el propi amb trenta milions de xinesos? Com es van generar els genocidis de Sudan, Rwanda o Cambodja? Com és possible que una persona sigui capaç de matar a un veí, i amic, al costat dels seus fills complint ordres d'un determinat govern?

Entenc que el procés mental que porta a assenyalar a algú com l'enemic a exterminar no és ni molt menys senzill, però quan es produeix genera éssers humans com Eichmann, éssers normals que en un moment donat de les seves vides desconnecten del més mínim besllum de moralitat per por de ser rebutjats pel seu grup de referència. Dèbils mentals que simplement complien ordenis…?

Com és possible que un ésser humà sigui capaç de renunciar per complet a la seva humanitat en honor d'una ideologia irreflexiva que li porta a complir ordres imposades per una autoritat que li anima a destruir a tot aquell que és etiquetat com a enemic? No ho sé. Però si sé que alguns éssers humans (potser herois) no es deixen arrossegar per la força de la situació: recentment a Líbia una sèrie de militars han estat disposats a morir afusellats abans que atacar als seus propis compatriotes, i un parell de pilots de caça van decidir no atacar els objectius marcats per Gadafi, preferint llançar-se en paracaigudes i estavellar l'avió…

No hay comentarios:

Publicar un comentario