Tema 5: Condicionament i aprenentatge.
ACTIVITATS PRÈVIES.
1. Per què en la societat actual
“aprendre” no és només una necessitat acadèmica, sinó també
una necessitat vital?
Perquè avui dia aprendre també és
créixer dins d'un mateix. No físicament parlant, sinó que
intel·lectualment, ja que cada vegada que aprenguem alguna cosa
nova, és una cosa més que sabem i que tenim dins nostre per a
sempre si volem. Per a mi, el coneixement és poder. (Mentre que siga
sempre de caràcter sa i bo.)
2. En la cultura occidental hem canviat
la idea tradicional “d'aprendre = memoritzar” per “aprendre =
comprendre?”
Pot ser que en alguns llocs d'Europa
així siga el mecanisme d'aprendre però actualment a Espanya i també
tinc com a exemples persones i formes de donar classes en el meu
institut (un exemple d'aprendre) que sí encara segueixen aquest
esquema mecànic on aprendre per a ells, és memoritzar, i el que
passa amb això es què no aconsegueixes res, només dolor del cap i
un oblidament de gaire ràpid per no haver entès en que s'ha
explicat, només memoritzat. Així no es la forma d'aprendre i molts
llocs del món utilitzem aquest mètode, però no diria que és un
mètode sinó que la majoria de professors avui dia no saben com
donar la matèria sense que siga avorrida per als nens, deixant-los
amb ganes d'anar a casa i quan la hora d'estudiar pertoca, aquestos
mai estudiaran una cosa que per a ells, és avorrida. Però no perquè
realment ho sigui, perquè no es així, sinó que el plantejam d'una
forma tan mecànica que fa amb que els alumnes no tinguin ganes
d'entendre-ho.
3. Quines han estat les experiències
més influents en la teva vida? Escriu-ne 3 i resumeix en una frase
el que has après en cadascuna d'elles.
Una de les experiències més influents
que he tingut en la meva vida va ser quan encara vivia en Brasil i el
meu tio i jo anaven junts pel carrer, de camí a casa. Portava amb
ell un rellotge. Tot va passar molt ràpid i sovint, va aparèixer un
lladró que li va treure del braç el rellotge, robant-ho per a ell,
corrent en l'altra direcció. El meu tio va córrer per agafar-ho,
però jo ja sabia que no tenia possibilitats d'aconseguir-ho, perquè
era molt ràpid i deuria de tenir experiència amb això. Però, el
meu tio va trobar-lo, agarrant-li a temps, donant-li una bufetada a
la cara i el millor de tot: recuperant el seu rellotge. En aquell
moment, sentia tot tipus de sentiments, des de la por fins excitació
per què ho aconsegueix i així va ser. He après que ni res ni ningú
et pot tomar-te com a ximple, i un sempre hi ha que anar darrere allò
que és seu. (Encara que el meu tio va tenir molta sort i força,
perquè jo, no ho faria).
Una altra experiència que vaig tindre
va ser amb la meva germana, fa uns anys. La meva mare ens va dir que
tornéssim a les tres de la nit i em record que eren les 8 del matí
i eren encara dins el cotxe, tornant cap a casa. La meva mare es va
estressar i enfadar moltíssim i jo ja sabia que estaríem dins de
grans problemes quan arribés a casa, però en aquell moment present
amb la meva germana en el cotxe, em sentia infinita. Em sentia feliç
i capaç de fer-lo tot. Em sentia com si només existeix aquell
moment i res més. He après que hi ha de gaudir del moment, encara
que les conseqüències d'aquest siguin dolentes després. Però aquí
hi es la cosa, el després. No ara.
La meva última experiència influent
va ser quan vaig repetir el curs. Quan vaig arriba a l'institut a per
les notes de setembre, justament vaig veure el meu tutor i li vaig
preguntar què tal havien anat. Em recordo que em vaig dir que molt
malament i que havia repetit. La situació era tan irreal que no el
vaig creure i em vaig anar dins, a per les meves notes. El que he
après amb aquesta situació va ser que el que fas avui, serà el què
guanyaràs demà i jo, aquell any, no havia donat tot de mi per haver
aprovat, però al mateix temps no ho creia, ja que l'institut per a
mi mai ha estat un problema. Va ser aquest un dels pitjors sentiments
que havia sentit mai.
4. Per què algunes persones decideixen
“no aprendre”? Com influeixen la por o la vergonya en
l'aprenentatge?
Algunes persones decideixen no aprendre
perquè, primerament, en la meva opinió, son ignorants de la vida,
ignorants de què existeix molt més que no saben i tanquen el cap
per qualsevol cosa que no entenguin o què no sàpiguen. Moltes
persones pensen que ja ho saben tot, o que tenen raó en tot, deixant
a un costat la possibilitat de aprendre més. La por o la vergonya en
l'aprenentatge ho fa dificultós segur, ja que si una persona tímida
té dubtes, dubtarà en preguntar per exemple. La por i la vergonya
dins de l'aprenentatge no deurien d'existir, ja que no es necessari
quan un està aprenent, ja que aprendre també es equivocar-se i
intentar-ho una vegada més.
5. Podem conrear un jardí sense
preparar el terreny? Sota quines condicions germinen i floreixen les
qualitats, les disposicions i les capacitats del bon aprenent?
No. El que faig avui, serà el resultat
de demà, així que les condicions per ser un bon aprenent serien la
disposició inicial i individual de cadascú, la ment oberta per a
qualsevol coneixement nou, un sistema regular que et deixi espai i
temps per a estudiar, pensar, llegir...
6. Què entens per aprendre?
Expandir-se un mateix dins seu. Tenir
poder per saber el què es bo i dolent per a tu, la capacitat de
respondre a qualsevol cosa que et preguntin, perquè ho has après,
ho has analitzat i si no fos el aprendre, aquesta capacitat
d'expansió mental i intel·lectual que tenim (però no tots per
igual) serien tots iguals, tots ximples sense una opinió pròpia.
7. Com aprenem a muntar en bicicleta, a
organitzar un viatge, a resoldre un problema, a expressar els
sentiments?
Jo diria que primerament tot això ve
de l'experiència que tens o que has adquirit però també, de
l'experiència ve l'aprenentatge que has rebut degut a ella. Muntes
en bicicleta i et caus vuit vegades en el mateix lloc, quan passis
per aquest lloc tindràs molt més de cura i ja no et passarà.
Sabràs organitzar un viatge perquè hauràs fet un, i sinó perquè
algú et vaig ensenyar. I així amb totes les altres situacions.
8. Per què cal aprendre a aprendre? On
aprens millor: a casa, al carrer o a l'escola? Les estratègies
d'aprenentatge són similars o diferents?
He d'aprendre perquè vull tenir la
meva pròpia opinió sobre les coses, vull aprendre perquè vull
saber sobre tot allò que no sé per poder entendre, respectar i
ajudar a tots al meu voltant. Aprenc millor a casa, ja que estic sola
i sense cap so que em molesti. I sí, les estratègies solen ser
diferents als diferents llocs, ja que en un hi ets amb diverses
persones, l'altre estàs a soles...
9. Per què has d'aprendre conductes i
coneixements, habilitats i actituds?
Perquè visc amb moltes més persones,
on existeixen unes regles bàsiques per a sobreviure i també viure
de forma normal i sana, per això aprenem a com comportar-nos, a fer
coses per deixar-nos la vida més fàcil, a tenir actituds positives
per a mi mateixa i també per als altres.
10. Com descriuries l'aprenentatge
cooperatiu? I l'aprenentatge competitiu? Quins diferències trobes
entre tots dos?
L'aprenentatge cooperatiu és un procés
en conjunt en el qual els participants es recolzen i confien
mútuament per aconseguir un objectiu o una meta proposada. Tot això
és mitjançant una estratègia que promou la col·laboració entre
ells , per així aconseguir un ambient més harmònic i còmode a
l'hora d'elaborar l'objectiu o meta desitjat.
És una forma també de desenvolupar la
comunicació (el que volem donar a conèixer) cap als altres i
l'aprenentatge competitiu és totalment diferent, ja que és aquell
en el qual l'estudiant aconsegueix el seu objectiu sol si els altres
no ho fan, és a dir, cada alumne treballa en contra dels altres per
aconseguir la seva meta. Existeix un grau de egoisme en aquest tipus
d'aprenentatge ja que, no hi ha suport mutu o confiança, es treballa
de forma independent.
No hay comentarios:
Publicar un comentario