ACTIVITATS FINALS TEMA 1.
1.
Comentau els aforismes (frases que fan meditar amb contingut)
següents.
*
“Un subjecte que pensa és un subjecte que fa pensar.” (F.
Perera).
Un
subjecte que fa pensar es aquell que verbalitza les inquietuds.
Planteja
situacions que fan pensar els demés.
Expressa
l'idea de que quan més aprenen, més coses noves descobrim per sabre
i compartir.
*”La
naturalesa dels éssers humans és igual; són els seus hàbits els
que els fan diferents.” (Confuci).
Tots
nosaltres naixem bons, sense perjudicis o idees fetes. Són solament
els hàbits i la manera de viure i de créixer que ens donen els
nostres pares, professors i altres que em fan pensar diferent o
nosaltres mateixos que a partir d'una certa edat comencem a tenir
perjudicis, siguen aquestos per influència de los demés o de
nosaltres
propis. La naturalesa de cadascú que neix al món, es la naturalesa
de ser bons i amables.
*
S'aprèn més i més sobre menys, fins a fer l'efecte que se sap tot
sobre res.” (J. Ziman).
Mai
no ho sabràs tot. I cada vegada que penses que ho saps tot, és quan
en realitat, no saps res. Perquè fins i tot grans personatges de la
història com Albert Einsten, mai va deixar de voler aprendre i mai
va dir que ho sabia tot.
2.
Analitzau els problemes psicològics següents:
*
Un pare manifesta que el procediment de donar premis al seu fill
perquè estudiï és una forma d'incentivar-lo. Hi estàs d'acord?
No,
no hi estic d'acord amb aquest procediment ja que l'estudi avui dia
per a un nen és la seva única obligació. És el mínim que pot fer
un fill o filla per als seus pares. Jo manifestaria aquest tipus de
procediment únicament quan es tractés per exemple d'un deu a un
examen molt difícil o la possibilitat de que el meu fill tingui
matrícula de honor a l'institut.
*
En Pere està molt deprimit des de que va deixar de sortir amb la
Marta, i moltes vegades diu als seus amics que es suïcidarà. Hauria
d'anar a un psicòleg?
Moltes
vegades escoltam aquesta frase de “em suicidaré” per aquesta
cosa o una altra però ningú ho fa. Ningú ho fa perquè una persona
que realment es suicidà es aquella que clarament està de veritat
deprimida i ls deprimits no parlen d'això públicament (la majoria).
No crec que hauria d'anar al psicòleg des de un principi, solament
si les seves actituds es veuen afectades, si trobes que pitjora cada
dia més...
*
Què faries amb un nen de 10 anys que quan s'enfada insulta i pega
els seus companys de classe?
Primerament,
faria l'ús del dialog, explicant-li que les coses mai es resoldrem
d'aquesta manera. La actitud següent seria castigar-li per uns
minuts per què pensi en què ha fet i que sàpiga que els nens que
no peguen hi són fora, jugant, mentre ell hi és dins tot sol.
L'última alternativa seria parlar amb els pares.
*
En Pau és un noi un poc assertiu en les seves relacions familiars i
amb els seus companys. Com poc modificar aquesta conducta?
Amb
el dialog tot es comprèn i tot es discutible. La soledat i el pensar
en què estàs sol fa d'una persona que sigui així, assertiva, amb
por a obrir-se per a algú o ser completament fidel amb els seus
familiars i amics, però amb el contacte, la parla, la ajuda d'una
mare/pare conscient, faria d'en Pau un noi més feliç, segur i
estimat, sent així, Pau també seria aquest tipus de persona i ho
transmetria als altres.
3.
A quina escola psicològica pensau que pertanyen els enunciats
següents?
*
La tasca de l'ésser humà en aquesta vida és assolir
l'autorealització.
Psicologia
Humanista.
*
La nostra conducta està molt condicionada pels instints.
Teoria
psicoanalítica.
*Els
éssers humans no som totalment racionals.
Psicologia
cognitiva.
*El
control i la predicció de la conducta humana s'han d'estudiar
mitjançant l'experimentació.
Conductisme.
*
L'aprenentatge per observació és útil per reduir temors i pors.
Conductisme.
*Els
psicòlegs estan interessats en el comportament sa i patològic.
Humanista.
*Els
psicòlegs han de tenir una visió holística de l'ésser humà,
l'han de considerar globalment.
Humanista.
4.
Llegeix i comenta aquest text:
Aquest
text parla dels diferents enfocaments de la psicologia que han
produït una gran diversitat de marcs psicològiques. Les escoles
psicològiques són només conscients a mitges de la existència
d'altres escoles ja que tan sols a vegades es fa un esforç per
examinar les altres interrelacions de tipus diferent de les seves i
lo que semblaria correcte seria algun conjunt de definicions
operatives que poguessin passar sense problemes o discussions a
altres definicions de caire escolar psicològic.
5.
Per què Karl Pribam es queixa de la torre de Babel de la psicologia?
Perquè,
com ho sabem, segon la Bíblia, la torre de Babel va ser desfeta
aposta per Déu, fent de la Terra i dels seus habitants éssers
incapaços de comunicar-se entre si perquè cadascú parlava una
llengüa diferent. Passa lo mateix amb la psicologia, hi ha tantes
noves i diferents branques que les escoles psicològiques, per
exemple, no tenen consciència de l'existència d'altres, ni la seva
naturalesa. Per això proposa Karl que la solució seria un conjunt
de definicions que permetin traslladar-se d'un domini conceptual a un
altre. O siga, la simplicitat de les coses i que tothom as entengui.
No hay comentarios:
Publicar un comentario